Zmienne ceny paliw mocno wpływają na branżę transportową. Daje się to we znaki coraz większej ilości przewoźników. Stan ten generuje presję na firmach, aby znaleźć strategie radzenia sobie z tym wyzwaniem. Co więcej, zmiany te nie tylko dotyczą operacyjnych aspektów przewozu – mają bezpośredni wpływ na kieszenie konsumentów. Dlatego firma transportowa, aby być konkurencyjną musi nie tylko monitorować rynek paliwowy, ale także wdrażać rozwiązania minimalizujące koszty.
Spis treści
Ceny ropy naftowej będą rosnąć
Ceny ropy naftowej są kluczowym czynnikiem wpływającym na koszty paliw. W listopadzie 2023 roku ceny ropy spadły do około 81\-82 dolarów za baryłkę. Jednakże, spodziewane cięcia produkcji przez OPEC prowadzą do wzrostu cen.
Wysokość cen ropy, kurs dolara, zniszczenia infrastruktury podczas sezonu huraganowego w USA oraz sytuacja na Bliskim Wschodzie wpływają na zmiany cen hurtowych paliw. Na dzień 17 lipca 2024 średnia cena oleju napędowego w Polsce wynosi 6,48 zł, benzyny Eurosuper 95 – 6,46 zł, a 98\-oktanowej – 7,21 zł.
Według Międzynarodowej Agencji Energetycznej, cena ropy naftowej WTI może przekroczyć nawet 100 USD za baryłkę w 2024 roku. Mimo, że raport Agencji Informacji Energetycznej USA obniżył prognozę średniej ceny WTI do 83 USD za baryłkę to nie możemy być pewni cen paliwa w przyszłości.
Urszula Cieślak z Reflex komentuje w Trans.INFO, że ceny oleju napędowego spadły o grosz w porównaniu do ubiegłego tygodnia, natomiast ceny pozostałych paliw pozostały na tym samym poziomie. W porównaniu do zeszłego roku, ceny benzyny 98\-oktanowej i oleju napędowego wzrosły odpowiednio o 15 i 25 groszy.
W najbliższym tygodniu ceny na stacjach paliw mogą spaść o 5 groszy na litrze. Niektóre stacje paliw obniżyły marże, a także wprowadziły wakacyjne promocje. Orlen i BP oferują weekendowe rabaty do 35 groszy na litrze, Shell codziennie 20 groszy taniej, a MOYA i Circle K oferują vouchery.
Czy przewoźnicy muszą się obawiać większych wydatków?
Dla przewoźników kluczowe są ceny hurtowe paliw PKN Orlen, które zmieniają się codziennie. Na poziom cen wpływa kurs dolara oraz cena ropy naftowej, która ma pozostać stabilna w tym miesiącu, jednak globalne wydarzenia mogą wpłynąć na ostateczne ceny.
> Jak wiadomo, dla przewoźników istotne są dane nie tyle dotyczące poziomu cen detalicznych, ale te dotyczące ceny hurtowej spot PKN Orlen, z tego względu, że rozliczają się przez karty paliwowe, zawierające rabat naliczany nie od ceny znajdującej się na pylonie na stacji, ale od ceny opublikowanej codziennie przez Orlen
>
>
> mówi Rafał Zywert, analityk Reflex (trans.INFO)
Ceny paliw na razie są korzystne
W ostatnim tygodniu ceny oleju napędowego i benzyny wzrosły symbolicznie o grosz, mimo że hurtowe ceny paliw znacząco spadły. Aktualnie ceny hurtowe są na poziomie z połowy czerwca. W maju, przy podobnych cenach hurtowych, ceny detaliczne były średnio o 20 groszy wyższe. Obecnie nie przewiduje się spadku cen paliw na stacjach benzynowych, nawet przy ewentualnym spadku ceny baryłki ropy. Prognozy wskazują, że do końca wakacji ceny benzyny i oleju napędowego mogą wzrosnąć o 5\-10 groszy na litrze, nie przekraczając poziomów z czerwca.
Ceny ropy Brent na giełdzie w Rotterdamie utrzymują się na poziomie około 86 dolarów za baryłkę. Od końca 2022 roku wahania cen wynosiły od 75 do 90 dolarów za baryłkę, głównie dzięki strategii ograniczania podaży przez OPEC\+. Duże rezerwy ropy pozwalają na stabilizację cen, nawet w obliczu nieprzewidzianych przerw w produkcji.
> Jak wskazują handlowcy, niewykorzystane jeszcze znaczące rezerwy posiadane przez członków porozumienia naftowego umożliwiają im skuteczne zarządzanie nimi nawet w razie nieprzewidzianych przerw w produkcji. Dzięki dużym rezerwom ropy nawet wybuch konfliktu na Bliskim Wschodzie w 2023 roku nie spowodował nadmiernych wzrostów cen. Mimo to, optymistyczne prognozy dotyczące rynku są ograniczane przez obawy o globalny popyt na ropę.
>
>
> komentuje Marek Wcisło, dyrektor ds. partnerstwa w 4Trans Factoring
Przeczytaj: Eksperci przewidują, co będzie się działo na rynku ropy. Czy przewoźników czekają większe wydatki?
Wpływ cen paliw na koszty operacyjne
Zmiany cen paliw bezpośrednio wpływają na koszty transportu. Wzrost cen paliw prowadzi do zwiększenia kosztów operacyjnych firm transportowych, co z kolei wpływa na ceny usług transportowych.
Michał Pakulniewicz w raporcie przygotowanym przez Trans.eu pisze, że to m.in. ten stały wzrost cen paliw doprowadził do dynamicznego wzrostu stawek w transporcie drogowym w toku 2022 r. Przypomnijmy, iż w III kw. 2022 r. ogólnoeuropejski indeks stawek spotowych był na poziomie 142,6 pkt. a kontraktowych 129,7 przy 125,4 i 128,1 pkt. dziś.
Zmienne ceny paliw stanowią wyzwanie dla firm transportowych. Ekspert z Trans.INFO zauważa, że zmienność cen paliw wpływa na koszty operacyjne i zmusza firmy do ciągłego dostosowywania swoich strategii operacyjnych. Firmy muszą być gotowe na szybkie reagowanie na zmiany cen paliw, aby utrzymać rentowność.
Wpływ na rentowność
Wzrost cen paliw może prowadzić do zmniejszenia marż zysku, co zmusza firmy do optymalizacji swoich operacji i poszukiwania oszczędności. Firmy, które nie są w stanie skutecznie zarządzać kosztami paliw, mogą napotkać trudności finansowe.
Strategie firm radzenia sobie ze zmiennymi cenami paliw
W trudnej sytuacji firmy mogą zarządzać paliwem, stosować hedging lub pokusić się o inwestycje w alternatywne paliwa, takie jak biopaliwa czy gaz ziemny.
Firmy mogą wdrażać strategie zarządzania paliwem, aby zredukować koszty operacyjne. Powinny inwestować w technologie oszczędzające paliwo, aby zredukować koszty operacyjne i zwiększyć efektywność. Przykłady obejmują cyfrowe systemy zarządzania paliwem np. w oparciu o karty paliwowe, technologie aerodynamiczne oraz algorytmy optymalizujące trasy.
Z poglądem tym zgadza się przewoźnik TSL Antkowiak. Na konferencji PLHE Marek Chudy podkreślił, że w odpowiedzi na kryzys jednym z ważniejszych obszarów, na którym się koncentrują jest optymalizacja kosztów paliwa. Szukają oszczędności poprzez dokładną analizę danych i wybór najtańszych stacji paliw.
> W naszym przedsiębiorstwie duży nacisk kładziemy na analizę danych dotyczących tankowania. Sprawdzamy, na których stacjach nasi kierowcy tankują i gdzie powinni tankować, aby uzyskać najlepsze rabaty cenowe. To pozwala nam znacząco obniżyć koszty operacyjne
>
>
> wskazywał Marek Chudy.
Firmy mogą zawierać kontrakty terminowe na zakup paliwa po ustalonych cenach, co pozwala na stabilizację kosztów operacyjnych i lepsze planowanie budżetu. Hedging paliwowy to strategia, która pozwala firmom na zabezpieczenie się przed zmiennością cen paliw.
Regularne monitorowanie rynku paliwowego i analiza danych dotyczących cen paliw mogą pomóc firmom w przewidywaniu zmian i dostosowywaniu swoich strategii operacyjnych. Firmy powinny inwestować w narzędzia do analizy danych i raportowania, aby lepiej zarządzać swoimi operacjami. Niektóre stacje oferują integrację danych transakcyjnych z systemów firmowych poprzez API (element oprogramowania łączącego różne systemy) z danymi z konta w aplikacji do zarządzania kartami paliwowymi i monitorowania ich stanu, co ma miejsce np. w Shell Card.
Inwestycje w alternatywne paliwa, takie jak biopaliwa, gaz ziemny czy wodór, mogą pomóc firmom w redukcji kosztów paliw. Z kolei, dywersyfikacja źródeł paliwa może pomóc firmom w zmniejszeniu zależności od zmiennych cen ropy naftowej.
Badanie przeprowadzone przez Logistics UK w 2023 r. wykazało, że 94% respondentów z branży planuje zainwestować taką samą kwotę, jak w ubiegłym roku, lub zwiększyć inwestycje, by umożliwić dalszy rozwój w obszarze paliw odnawialnych. Pomoże to obniżyć koszty w perspektywie średnio\- i długoterminowej oraz rozwinąć niezawodne i zrównoważone źródła energii. Zatem firmy, które zainwestują w technologie alternatywnych paliw, mogą zyskać przewagę konkurencyjną i poprawić swoją rentowność.
Niedoceniana, acz skuteczna, czyli ekonomiczna jazda. Stosowanie technik ekonomicznej jazdy może przynieść znaczące oszczędności paliwa. Szacuje się, że w samochodzie osobowym ecodriving może zmniejszyć zużycie paliwa nawet o 50%. W przypadku ciężarówki z pewnością wynik nie będzie tak spektakularny. Jednak dla firmy transportowej operującej pokaźną flotą ciężarówek, nawet kilkuprocentowe oszczędności mogą przekładać się na znaczące redukcje kosztów.
Z badań Międzynarodowej Unii Transportu Drogowego wynika, że ekonomiczny styl jazdy może zmniejszyć nawet o 15% koszty zużycia paliwa.
Oszczędzanie paliwa ma również pozytywny wpływ na środowisko. Zmniejszenie zużycia paliwa prowadzi do redukcji emisji CO2 oraz innych szkodliwych substancji, co jest istotne w kontekście globalnych wysiłków na rzecz dekarbonizacji transportu. Ekonomiczna jazda wspiera zrównoważony rozwój i przyczynia się do osiągnięcia celów klimatycznych wyznaczonych przez Unię Europejską.
Aby skutecznie wdrożyć ekonomiczną jazdę, firmy transportowe powinny zainwestować w szkolenia kierowców oraz monitorowanie i analizę stylu jazdy. Nowoczesne systemy telematyczne umożliwiają śledzenie parametrów jazdy w czasie rzeczywistym i identyfikowanie obszarów do poprawy. Szkolenia powinny obejmować zarówno teoretyczne aspekty ecodrivingu, jak i praktyczne ćwiczenia.
Jak koszty paliwa wpływają na ceny produktów?
Nieważne czy są to przewoźnicy drogowi, morscy, kolejowi czy lotniczy. Przewoźnicy często uwzględniają koszty paliwa przy ustalaniu cen za przewóz ładunku. Muszą oni ponosić koszty paliwa do napędu swoich jednostek transportowych. Im wyższe są ceny paliwa, tym wyższe są koszty operacyjne dla tych przewoźników. Wyższe koszty mogą skutkować podwyżką cen za transport i dostarczenie towaru. Detaliści mogą przenosić te koszty na klientów końcowych w postaci wyższych cen produktów.
Zmiany ceny paliwa wpływają zatem nie tylko na budżety firm przewozowych. Nawet bardziej tyczą się konsumentów, w związku ze strategiami cenowymi przedsiębiorstw handlowych. Jednak przewoźników niebaczących na koszty mogą czekać przykre niespodzianki finansowe.
Przewoźnicy w relacji z paliwem potrzebują optymalizacji
Dla branży transportowo\-logistycznej stabilność cen paliw jest korzystna, wspierając konkurencyjność polskich przedsiębiorstw na rynku międzynarodowym. Przewidywany wzrost cen paliw może jednak wymusić na firmach inwestycje w bardziej efektywne technologicznie floty. W dłuższej perspektywie przewoźnicy będą musieli szukać rozwiązań, aby utrzymać konkurencyjność i rentowność.
Nawet niewielkie zmiany cen paliw mogą prowadzić do znacznych podwyżek kosztów dla firm logistycznych. Przekłada się to na jeszcze wyższe ceny usług transportowych. Firmy będą musiały dostosować strategie cenowe i operacyjne, aby utrzymać rentowność. W dłuższej perspektywie możliwy jest nacisk na optymalizację tras oraz poszukiwanie alternatywnych źródeł energii w transporcie.
Firmy muszą wdrażać strategie zarządzania paliwem, hedging paliwowy oraz inwestycje w alternatywne paliwa, aby zredukować koszty operacyjne i zwiększyć efektywność. Regularne monitorowanie rynku paliwowego i szybkie reagowanie na zmiany będą kluczowe dla utrzymania konkurencyjności na rynku transportowym. Inwestycje w technologie oszczędzające paliwo i alternatywne paliwa mogą przynieść długoterminowe korzyści i poprawić rentowność firm transportowych.
\-\> W górę i w dal, czyli jak polska ostatnia mila stała się synonimem innowacji w Europie