...
Artykuł
Polecane
24.09.2025

Kolejny numer raportu “Transport w Europie. Trendy. Dane. Analizy” już dostępny

Dorota Ziemkowska-Owsiany
dziennikarka, ekspert PITD
Analiza ofert ładunków, stawek i aktywności przewoźników na najważniejszych trasach w Europie. Bliższe przyjrzenie się popytowi i podaży na relacjach z i do Niemiec, Polski i Włoch. To wszystko, i wiele więcej, znajdziecie w kolejnym numerze kwartalnika wydawanego przez Polski Instytut Transportu Drogowego. 

Raport “Transport w Europie. Trendy | Dane | Analizy” to analiza danych makroekonomicznych i ściśle związanych z branżą transportową dla siedmiu krajów, najważniejszych dla europejskiego sektora TSL - Niemiec, Polski, Francji, Włoch, Hiszpanii, Belgii i Niderlandów.Raport Transport w Europie. Kliknij, aby pobrać

Ponadto wszystkie dane wzbogacone są komentarzami praktyków z branży, szukających odpowiedzi na pytania o przyczyny zmian gospodarczych i biznesowych oraz o prognozy na przyszłość. 

 

Raport nie jest więc jedynie zestawieniem najważniejszych danych, gdyż takich publikacji na rynku dziś nie brakuje. To kompleksowy produkt dla menedżerów, dyrektorów zarządzających i kierowników transportu, zawierający praktyczne rekomendacje i prezentujący punkt widzenia ekspertów z krajowych i międzynarodowych europejskich firm i instytucji. 

 

Odpowiadamy na pytania:

  • jakie są prognozy stawek kontraktowych na koniec 2025 roku?

  • dlaczego w Polsce wzrasta zapotrzebowanie na przewozy, ale poziom aktywności przewoźników za tym nie nadąża?

  • czy można już mówić o przebudzeniu rynku w Niemczech?

  • jakie są przyczyny ładunkowego eldorado we Włoszech?

  • co dla branży TSL wynika z najnowszych danych makroekonomicznych i koniunkturalnych?

 

Prezentujemy punkt widzenia uznanych ekspertów z branży

 

“W nadchodzących miesiącach stawki frachtów prawdopodobnie będą nadal rosły, choć tempo wzrostu może się nieco spowolnić. Stabilizacja kosztów operacyjnych i paliwa ogranicza ryzyko gwałtownych podwyżek, natomiast utrzymujący się popyt eksportowy i niedobór aut w kluczowych kierunkach wciąż wywierają presję na wzrost ofert” - przewiduje Karol Kupczak, dyrektor ds. transportu i logistyki Flash Logistic.

 

“Liczba ładunków z Polski do Włoch spada już od 3 lat i nie widać oznak wyraźnego odbicia. Kluczową rolę odgrywa tutaj kryzys branży automotive, która jest jednym z filarów wymiany handlowej między tymi krajami. Polska dostarcza komponenty i półprodukty, Włochy są z kolei producentem finalnym i centrum dystrybucyjnym. Kryzys w motoryzacji związany z transformacją w kierunku elektromobilności, spadkiem popytu na auta spalinowe i ograniczeniami produkcyjnymi przełożył się bezpośrednio na zmniejszone wolumeny transportowe” - analizuje Maciej Zwyrtek, general sales director, Kuźnia Trans.

 

“Coraz mniej przewoźników gotowych jest do podejmowania długookresowych zobowiązań, zwiększając własną aktywność na rynkach SPOT. Przez lata analizy stawek SPOT vs. kontrakt mówiły wiele o trendach. Teraz jednak kontrakty nie gwarantują już rzeczywistej obsługi potrzeb klienta. Więksi klienci ciągle dokonują jeszcze decyzji w oparciu o najniższy poziom stawek, będąc potem zaskoczeni, że przewoźnicy wycofują się ze zobowiązań widząc, że otrzymywane zlecenia są niedochodowe” - opisuje Paweł Trębicki, managing director, Rhenus Road Freight - Central East Region.

 

“Spadki rejestracji w największych gospodarkach to „efekt nożyczek”: słabszy popyt na przewozy, droższy kapitał i niepewność wokół napędów (EURO 7, LEZ, programy wsparcia) wygaszają nowe zakupy, więc firmy wydłużają życie floty i inwestują w produktywność zamiast wolumenu. Kluczowy jest tu nie tylko cykl makro, ale architektura rynku. Tam, gdzie dominują mniejsze podmioty z elastycznym finansowaniem, korekta rozkłada się w czasie, gdzie górę biorą duże floty i sztywne polityki inwestycyjne, cięcia są szybsze i głębsze” - tłumaczy Arleta Marczyńska, prezes eXportsy.

 

“W horyzoncie 6 miesięcy (do początku 2026 r.) w kwestii frachtów rynek (polski) wejdzie w okres tradycyjnego spowolnienia końcoworocznego, co ograniczy dynamikę eksportu, szczególnie w sektorach przemysłowych. Możliwe lokalne spadki w transporcie do Niemiec i Francji z Polski, przy utrzymującej się sile kierunków południowych (Hiszpania, Włochy)” - prognozuje Marek Chudy, TSL Antkowiak.

 

Chcesz wiedzieć więcej?

Chcesz uzyskać dostęp do danych, analiz i komentarzy 21 ekspertów? 

 

POBIERZ BEZPŁATNY RAPORT

Skontaktuj się z autorem

Dorota Ziemkowska-Owsiany
Dorota Ziemkowska-Owsiany
dziennikarka, ekspert PITD
Udostępnij:

Raport “Transport w Europie. Trendy | Dane | Analizy” to analiza danych makroekonomicznych i ściśle związanych z branżą transportową dla siedmiu krajów, najważniejszych dla europejskiego sektora TSL - Niemiec, Polski, Francji, Włoch, Hiszpanii, Belgii i Niderlandów.Raport Transport w Europie. Kliknij, aby pobrać

Ponadto wszystkie dane wzbogacone są komentarzami praktyków z branży, szukających odpowiedzi na pytania o przyczyny zmian gospodarczych i biznesowych oraz o prognozy na przyszłość. 

 

Raport nie jest więc jedynie zestawieniem najważniejszych danych, gdyż takich publikacji na rynku dziś nie brakuje. To kompleksowy produkt dla menedżerów, dyrektorów zarządzających i kierowników transportu, zawierający praktyczne rekomendacje i prezentujący punkt widzenia ekspertów z krajowych i międzynarodowych europejskich firm i instytucji. 

 

Odpowiadamy na pytania:

  • jakie są prognozy stawek kontraktowych na koniec 2025 roku?

  • dlaczego w Polsce wzrasta zapotrzebowanie na przewozy, ale poziom aktywności przewoźników za tym nie nadąża?

  • czy można już mówić o przebudzeniu rynku w Niemczech?

  • jakie są przyczyny ładunkowego eldorado we Włoszech?

  • co dla branży TSL wynika z najnowszych danych makroekonomicznych i koniunkturalnych?

 

Prezentujemy punkt widzenia uznanych ekspertów z branży

 

“W nadchodzących miesiącach stawki frachtów prawdopodobnie będą nadal rosły, choć tempo wzrostu może się nieco spowolnić. Stabilizacja kosztów operacyjnych i paliwa ogranicza ryzyko gwałtownych podwyżek, natomiast utrzymujący się popyt eksportowy i niedobór aut w kluczowych kierunkach wciąż wywierają presję na wzrost ofert” - przewiduje Karol Kupczak, dyrektor ds. transportu i logistyki Flash Logistic.

 

“Liczba ładunków z Polski do Włoch spada już od 3 lat i nie widać oznak wyraźnego odbicia. Kluczową rolę odgrywa tutaj kryzys branży automotive, która jest jednym z filarów wymiany handlowej między tymi krajami. Polska dostarcza komponenty i półprodukty, Włochy są z kolei producentem finalnym i centrum dystrybucyjnym. Kryzys w motoryzacji związany z transformacją w kierunku elektromobilności, spadkiem popytu na auta spalinowe i ograniczeniami produkcyjnymi przełożył się bezpośrednio na zmniejszone wolumeny transportowe” - analizuje Maciej Zwyrtek, general sales director, Kuźnia Trans.

 

“Coraz mniej przewoźników gotowych jest do podejmowania długookresowych zobowiązań, zwiększając własną aktywność na rynkach SPOT. Przez lata analizy stawek SPOT vs. kontrakt mówiły wiele o trendach. Teraz jednak kontrakty nie gwarantują już rzeczywistej obsługi potrzeb klienta. Więksi klienci ciągle dokonują jeszcze decyzji w oparciu o najniższy poziom stawek, będąc potem zaskoczeni, że przewoźnicy wycofują się ze zobowiązań widząc, że otrzymywane zlecenia są niedochodowe” - opisuje Paweł Trębicki, managing director, Rhenus Road Freight - Central East Region.

 

“Spadki rejestracji w największych gospodarkach to „efekt nożyczek”: słabszy popyt na przewozy, droższy kapitał i niepewność wokół napędów (EURO 7, LEZ, programy wsparcia) wygaszają nowe zakupy, więc firmy wydłużają życie floty i inwestują w produktywność zamiast wolumenu. Kluczowy jest tu nie tylko cykl makro, ale architektura rynku. Tam, gdzie dominują mniejsze podmioty z elastycznym finansowaniem, korekta rozkłada się w czasie, gdzie górę biorą duże floty i sztywne polityki inwestycyjne, cięcia są szybsze i głębsze” - tłumaczy Arleta Marczyńska, prezes eXportsy.

 

“W horyzoncie 6 miesięcy (do początku 2026 r.) w kwestii frachtów rynek (polski) wejdzie w okres tradycyjnego spowolnienia końcoworocznego, co ograniczy dynamikę eksportu, szczególnie w sektorach przemysłowych. Możliwe lokalne spadki w transporcie do Niemiec i Francji z Polski, przy utrzymującej się sile kierunków południowych (Hiszpania, Włochy)” - prognozuje Marek Chudy, TSL Antkowiak.

 

Chcesz wiedzieć więcej?

Chcesz uzyskać dostęp do danych, analiz i komentarzy 21 ekspertów? 

 

POBIERZ BEZPŁATNY RAPORT

Skontaktuj się z autorem

Dorota Ziemkowska-Owsiany
Dorota Ziemkowska-Owsiany
dziennikarka, ekspert PITD
Udostępnij: