Warunki sanitarne i brak miejsc parkingowych to kluczowe kwestie, które wpływają na doświadczenie kierowców w pracy. Według naszych badań, aż jedna trzecia truckerów wskazuje na te problemy jako główne przyczyny niezadowolenia z zawodu. W celu zrozumienia tego zjawiska, przeprowadziliśmy badanie dotyczące bezpieczeństwa na parkingach i stanu infrastruktury sanitarnej w różnych krajach.
Prawie połowie kierowców trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy czują się bezpiecznie na parkingach. Niemniej jednak, aż 39% respondentów uznaje, że parkingi są niebezpieczne lub bardzo niebezpieczne. Polska wypada najlepiej w ocenie bezpieczeństwa parkingów, zgodnie z opinią ponad połowy kierowców. Niemcy i Czechy zajmują kolejne miejsca. Natomiast Hiszpania, Francja i Włochy są wymieniane jako kraje, gdzie kierowcy czują się najmniej bezpiecznie.
W tym kontekście analizujemy także wyposażenie parkingów w Europie. Ponad 30% kierowców uważa, że Polska wyróżnia się jako kraj z najlepiej wyposażonymi miejscami postojowymi. Jedna z wypowiedzi sugeruje nawet, że Polska może być wzorem dla innych krajów, ze względu na standardy, jakie oferuje, np. darmowe prysznice na MOP\-ach.
Nawet bezpieczniejsze dla kierowców Czechy posiadają słabo rozwiniętą infrastrukturę. Z kolei, Francja z dobrze wyposażonymi parkingami, jest uznawana za niebezpieczną przez 18% respondentów. Wielu wskazuje na włamania do ciężarówek przez “nielegalnych imigrantów”. Niski poziom bezpieczeństwa na parkingach wiąże się m.in. z brakiem monitoringu i oświetlenia w nocy oraz niezadowalającym działaniem służb.
- Zdecydowanie przydałoby się więcej parkingów z ochroną, okamerowaniem, dobrym ogrodzeniem, gdyż w takich miejscach poziom bezpieczeństwa jest jak dla mnie największy. Osobiście nie doznałam jeszcze żadnych przykrych zdarzeń na parkingach i mam nadzieję, że tak też pozostanie. Bardzo lubię ten zawód i chciałabym go wykonywać bez obawy o swoje zdrowie, życie, rzeczy osobiste, towar i paliwo - komentuje w raporcie PITD Dorota Tobór, kierowczyni zawodowa.
Wielu przewoźników nie dowierza, gdy słyszą o warunkach pracy swoich pracowników. A jednak… Infrastruktura sanitarna w Europie pozostawia wiele do życzenia. 7 na 10 kierowców uważa, że jest na niskim lub bardzo niskim poziomie. Tylko 7% badanych uznaje stan sanitariatów za wysoki. Ale żaden kierowca nie ocenił go jako „bardzo wysoki”.
W profesji, gdzie chcemy widzieć więcej pracowników i pracowniczek, brak pryszniców i zaniedbane toalety stanowią istotne utrudnienia dla komfortu pracy. W wielu miejscach nie ma nawet osobnych toalet dla kobiet Dostęp do bieżącej wody, a zwłaszcza do wody pitnej, powinien być standardem, jednak często kierowcy muszą prosić o wodę do bańki lub płacić za nią. Jest to widoczne szczególnie na parkingach w Niemczech.
Dodatkowo, umiejscowienie miejsc parkingowych pomiędzy hałasującymi obiektami utrudnia normalny odpoczynek podczas przerw. Brakuje także specjalnych ramp do odśnieżania ciężarówek oraz często występują zakazy wymiany ogumienia, co dodatkowo utrudnia pracę kierowcom.
Parkingi oraz miejsca załadunku i rozładunku są kluczowe dla transportu, ale opinie kierowców na ich temat są podzielone. 31% uważa je za złe, 28% za dobre, a 4 na 10 badanych nie ma jednoznacznej opinii. Ogólnie, 69% respondentów uznaje stan infrastruktury parkingowej w Europie za zły.
W porównaniu do USA, Europa jest w tyle. Potwierdza to Rhonda Hartman z America’s Road Team Captain (ATA). Kierowcy wyrażają również rozczarowanie stanem infrastruktury parkingowej w Niemczech, Holandii, Danii i Belgii, podkreślając problem z brakiem miejsc parkingowych i higieny. To pokazuje, że kierowcy nie otrzymują należnego szacunku za pracę, która jest kluczowa dla naszej gospodarki.
Raport „Zarobki kierowców 2023\. Bezpieczeństwo i infrastruktura parkingowa” rzuca światło na istotne kwestie dotyczące bezpieczeństwa i infrastruktury dla kierowców w Europie. Mimo pewnych postępów, nadal istnieją wyzwania związane zarówno z bezpieczeństwem na parkingach, jak i stanem infrastruktury. Współpraca międzynarodowa oraz inwestycje w poprawę warunków dla kierowców powinny być kluczowe dla branży TSL, aby zapewnić bezpieczną i komfortową pracę na drodze.