Do 30 września kierowcy mogą dłużej jeździć
...
Artykuł
2022-08-24

Do 30 września kierowcy mogą dłużej jeździć

Redakcja
PITD

W celu zapewnienia ciągłości łańcuchów dostaw i zabezpieczenia potrzeb transportowych postanowiono do dnia 30 września poluzować stosowane normy czasu pracy kierowców zawodowych, pracujących w drogowym transporcie rzeczy, na relacjach krajowych i międzynarodowych. Odstępstwo od przepisów nie dotyczy kierowców autobusów.

Minister Infrastruktury wychodzi naprzeciw potrzebom branży

Normy pracy kierowców są ściśle określone przepisami prawa i kontrolowane przez właściwe służby. Sytuacja zewnętrzna, związana z konfliktem zbrojnym na Ukrainie i niepewnością geopolityczną, niesie za sobą konieczność zabezpieczenia przepływu towarów i dowiezienia ich na czas. Na podstawie obwieszczenia Ministra Infrastruktury zmieniono zasady obowiązującego czasy pracy kierowców zawodowych w okresie od 12 sierpnia do 30 września 2020 roku. Objęły one tylko osoby pracujące w transporcie drogowym rzeczy. W celu wprowadzenia odstępstw uzyskano zgodę od odpowiednich organów Unii Europejskiej, które zezwalają na maksymalnie 30 dniowe wyjątki od ogólnych norm.

Dłuższa praca nie zwalnia od odpowiedzialności

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym jest najważniejsze. Nowe regulacje nie zwalniają zatem od zdrowego rozsądku i przestrzegania podstawowej zasady, że tylko wypoczęta osoba powinna prowadzić pojazd, ponieważ jest odpowiedzialna za zdrowie i życie innych ludzi. Jak wynika z ustępu 5 obwieszczenia MI, nowe regulacje nie mogą być usprawiedliwieniem dla pogorszenia warunków pracy kierowcy.

Jakie odstępstwa wprowadzono?

1. wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego dziennego czasu prowadzenia pojazdu z 9 godzin do 11 godzin;

2. wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego tygodniowego czasu prowadzenia pojazdu z 56 godzin do maksymalnie 60 godzin;

3. wydłużenie maksymalnego dopuszczalnego dwutygodniowego czasu prowadzenia pojazdu z 90 godzin do maksymalnie 96 godzin;

4. wydłużenie maksymalnego czasu prowadzenia pojazdu, po którym wymagana jest przerwa trwająca 45 minut, z czterech i pół godziny do pięciu i pół godziny;

5. możliwość spędzania przez kierowcę regularnego tygodniowego okresu odpoczynku w pojeździe, o ile wyposażony on jest w odpowiednie miejsce do spania dla każdego kierowcy i znajduje się na postoju.

\-\>  Video Rozmowy o transporcie: Rewolucja technologiczna. Kierunki rozwoju branży TSL

Dłuższy czas pracy należy dodatkowo odnotować w tachografie

W celu uniknięcia kary, każdorazowe przedłużenie należy odnotować w tachografie, poprzez

odręcznie wpisanie informacji na odwrocie wykresówki tachografu analogowego lub wydruku z tachografu cyfrowego.

Treść obwieszczenia Ministra Infrastruktury

Skontaktuj się z autorem

Udostępnij: