Przewoźnicy nie mogą podążać ślepo za trendami, a powinni zastanowić się, z jakimi problemami boryka się ich firma i czy rzeczywiście dany system telematyczny pomoże te problemy rozwiązać – wskazała podczas webinaru ,,Nowoczesne technologie i digitalizacja w transporcie – telematyka jutra”, dr. inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Uczestnicy webinaru
Uczestnicy webinaru komentowali wyniki raportu, który został przygotowany na zlecenie Webfleet Solutions przy współpracy z portalem Logistyka a Jakość. Raport powstał na bazie badania ankietowego, w którym udział wzięli właściciele firm transportowych, spedytorzy, kierownicy ds. transportu i menedżerowie/zarządzający flotą. Przebadano 50 firm.
> Z raportu wybrzmiewa, że bez narzędzi telematycznych i bez cyfryzacji na flocie właściwie nie można mówić o optymalizacji procesów
>
> – stwierdza Alicja Kostecka, redaktor Logistyka a Jakość.
Mimo to, z badań wynika, że w swojej flocie z rozwiązań telematycznych korzysta niespełna 33% respondentów. Wśród głównych barier dla wprowadzenia rozwiązań telematycznych przewoźnicy wymieniają wysokie koszty wprowadzenia takich rozwiązań i czasochłonność ich wdrożenia. Ponadto uważają, że pracownicy poświęcają zbyt dużo czasu na opanowanie obsługi nowych systemów, i przez trudności nie będą chcieli z nich korzystać.
> – Nasuwa się wniosek, że managerowie są bardziej świadomi niż pracownicy. Potrzeba zatem szkoleń, bo żaden system, nawet najlepszy, nie ułatwi nam pracy, jeśli nie nauczymy się z niego korzystać
>
> – ocenia dr inż. Justyna Świeboda, prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego.
Cieszy fakt, że przedsiębiorcy, którzy już korzystają z rozwiązań telematycznych, faktycznie zauważają płynące z nich korzyści.
> – Ankietowani przyznają, że dzięki rozwiązaniom telematycznym mogą skrócić czas realizacji zadań, są w stanie zredukować koszty eksploatacji floty i działać bardziej efektywnie
>
> – wylicza Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Webfleet Solutions Poland.
W badaniu zwrócono także uwagę na elektryfikację flot. Z raportu wynika, że elektryfikacja cały czas przyspiesza i w kolejnych latach pozostanie jednym z najważniejszych trendów, które wpływają na obszar zarówno motoryzacji, jak i całego sektora transportu.
> – Badania pokazały, że obecnie proces elektryfikacji przyprowadza około 10% przedsiębiorców, jednak już kolejna 1/3 z nich planuje wdrożyć do floty samochody elektryczne w ciągu kolejnych kilku lat. Trzeba mieć na uwadze, że o ile obecnie park samochodów elektrycznych w Polsce jest stosunkowo słabo rozwinięty – na koniec października br. po polskich drogach poruszało się około 33 tys. osobowych samochodów z napędami elektrycznymi i ok. 1,5 tys. samochodów użytkowych (dostawczych i ciężarowych), o tyle w kolejnych miesiącach ten rynek zdecydowanie przyspieszy
>
> – uważa Jan Wiśniewski, kierownik Centrum Badań i Analiz PSPA.
Pomóc w tym mają nowo wprowadzone programy wsparcia inicjowane przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, jak również stopniowe wyrównywanie się cen samochodów elektrycznych z samochodami o silnikach spalinowych.
\-\> Monitoring ładunków w czasie rzeczywistym \- niesłuszne obawy vs korzyści