Raport Trans.eu: Wzrost kosztów, zadłużenie branży i nadzieje na ożywienie w 2025
...
Artykuł
2025-01-08

Raport Trans.eu: Wzrost kosztów, zadłużenie branży i nadzieje na ożywienie w 2025

Redakcja
PITD

Wzrasta liczba ofert przewozowych, bo firmy produkcyjne i dystrybutorzy coraz częściej szukają wolnych ciężarówek. Na rynku transportowym brakuje bowiem powierzchni ładunkowej, a małe i średnie przedsiębiorstwa ograniczają liczbę własnych flot. Załadowcy szukają więc pojazdów nie tylko na rynku kontraktowym, ale także spotowym. Trans.eu Group opublikował właśnie coroczny raport podsumowujący sytuację na rynku transportowym w UE.

Spis treści

Rosnące stawki frachtowe vs wzrost kosztów – wyzwania dla transportu w 2025 roku

O 23,5% wzrosła w stosunku do roku 2023 liczba ofert na giełdzie transportowej, a ponad 10% wzrosły średnio stawki frachtowe (okres: styczeń – listopad). Kłopot w tym, że tempo wzrostu stawek nie nadąża za wzrostem kosztów prowadzenia biznesu transportowego. A w 2025 r. pojawią się kolejne obciążenia: dostosowanie opłat drogowych do norm emisji CO2 w kolejnych krajach, wzrost kosztów pracowniczych, wyższe ceny ciężarówek, itd. Jak prognozuje belgijski L’Institut Transport Routier \& Logistique Belgique oraz holenderska firma doradcza Panteia realny wzrost kosztów może wynieść nawet 5%, ale eksperci z krajów Europy Środkowo\-Wschodniej uważają, że koszty mogą wzrosnąć nawet 10%.

70%

> Mimo znacznego spadku popytu na transport międzynarodowy, aż tyle przedsiębiorstw przewozowych w Unii Europejskiej boryka się z problemami kadrowymi dotyczącymi braku kierowców. Problem jest poważny: IRU szacuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat odejdzie na emeryturę około pół miliona kierowców. Ani Komisja Europejska, ani szefowie resortów transportu w krajach UE nie mają na razie pomysłu, jak zatrzymać ten niepokojący trend.

>

>

> Źródło: Raport Trans.eu/IRU

> Oczekiwane odbicie gospodarcze wciąż nie nadeszło, a mnożące się wyzwania powodują, że wiele firm transportowych już go nie doczeka. Mniejsze capacity dostępne na rynku oraz ciągły wzrost kosztów sprawiają, że w 2025 r. możemy spodziewać się podniesienia stawek transportowych i wzrostu liczby ofert na giełdach transportowych. To trend, który można było zaobserwować na Platformie Trans.eu już w 2024 r.. Ruch transportowy generują tradycyjnie Niemcy i Francja, a także Niderlandy i Belgia. W krajach Beneluxu oferowane są też najwyższe stawki. Zjawiskiem, na które warto zwrócić uwagę jest odwrócenie tendencji na wertykalnej osi transportowej Europy – Na trasach z Polski na znaczeniu zyskują kierunki południowe (Rumunia, Serbia, Chorwacja, Słowenia, Turcja), a tracą północne i wschodnie (Estonia, Litwa, Szwecja, Finlandia, Norwegia). Dla przewoźników europejskich w drugim kwartale atrakcyjny był także kierunek szwajcarski, co wynika z atrakcyjnych stawek za fracht

>

>

> Jakub Szałek, ekspert Trans.eu Group ds. rynku transportowego, współautor raportu ,,Rynek transportowy 2024/2025’’

KLIKNIJ I POBIERZ RAPORT TRANS.EU

Problem z płynnością finansową transportowych MŚP

Firmy transportowe, szczególnie małe i średnie, mają problem z utrzymaniem płynności finansowej. Jak wynika z danych raportowych, długi branży TSL w Polsce wynoszą na koniec 2024 r. prawie 1,5 mld zł, co rozkłada się na 31 tysięcy zadłużonych firm. Jak wynika z danych Krajowego Rejestru Długów, spirala zadłużenia nakręca się. Przedsiębiorstwa przewozowe mają niespłacone wierzytelności związane m.in. z dystrybucją paliwa oraz opłatami leasingowymi.

15%

\-\>  PITD na konferencji w Ministerstwie Rozwoju

> O tyle wzrosło zadłużenie przedsiębiorstw TSL w 11 miesięcy (styczeń\-listopad 2024 r.).  Eksperci są zdania, że trend wzrostowy będzie się utrzymywał. Największe długi branża TSL ma wobec firm zarządzających wierzytelnościami, a także wobec leasingodawców (niespłacone raty leasingu) oraz dostawców paliwa.

>

>

> Źródło: Raport Trans.eu/Krajowy Rejestr Długów

> Na trudną sytuację rynku transportowego nakłada się w Polsce nieuczciwa i nierówna konkurencja. Przewoźnicy niestosujący się do obowiązujących zasad wynagradzania kierowców, nieodprowadzający podatków i składek od tych wynagrodzeń w należnej wysokości, i niestosujący się do obowiązujących zasad w zakresie czasu pracy i odpoczynku kierowców, mają znacznie niższe koszty od przedsiębiorców rzetelnie prowadzących swoje firmy. Na rynku obserwujemy także oszustwa związane z nieuiszczaniem opłat drogowych, obniżaniem kosztów eksploatacji pojazdów, itp.  Dla przykładu można wskazać informacją krążącą w przestrzeni publicznej, że jedynie 30% polskich przewoźników odprowadza uczciwie składki do ZUS\-u.

>

>

> Maciej Wroński, prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska (raport ,,Rynek transportowy 2024/2025’’)

Szorujemy po dnie, ale czy w końcu się odbijemy?

Jak przewiduje z kolei International Road Transport Union, rok 2025 może okazać się przełomowy, jeśli chodzi o sytuację w transporcie. IRU prognozuje wzrost wolumenu przewozów w Unii Europejskiej o 2%, a nadzieję widzi w malejącej inflacji i wzroście konsumpcji wewnętrznej poszczególnych krajów Wspólnoty.

Kluczowa wydaje się sytuacja gospodarcza w Niemczech, – ,,chorym człowieku Europy’’, gdzie wskaźnik PMI dla przemysłu wynosi poniżej 50 pkt, co oznacza recesję gospodarczą. Jak zwraca uwagę w komentarzu do raportu dr Klaus Wohlrabe z Instytutu Badań Ekonomicznych Ifo w Monachium, przed gospodarką niemiecką stoi 5 głównych wyzwań: zbyt mało inwestycji korporacyjnych, wysoka niepewność polityki gospodarczej, ostrożność konsumentów, spadająca konkurencyjność międzynarodowa – zwłaszcza w stosunku do Chin oraz zmiany strukturalne towarzyszące słabości gospodarczej.

2%

\-\>  Brakuje kierowców! Jak rozwiązać największy problem w transporcie drogowym?

> O tyle może wzrosnąć według prognoz IRU wolumen przewożonych towarów w 2025 r. Liczony w tonokilometrach, w porównaniu z danymi z 2024 r. Stymulująco na wzrost przewozów może wpływać coraz niższa inflacja oraz niższe stopy procentowe. Stawki za fracht pozostaną niestabilne z powodu wyższych kosztów firm transportowych. Dodatkowo koszty wzrosną przez spodziewaną podwyżkę cen nowych ciężarówek oraz doskwierający brak kierowców.

>

>

> Źródło: Raport Trans.eu/IRU

> Przedstawiciele sektora TSL wchodzą w 2025 r. z mieszanymi uczuciami. Wzrost stawek nie nadąża za galopującymi kosztami. Jeśli Komisja Europejska nie odpuści z tempem wdrażania  Zielonego Ładu, dobije wiele firm transportowych, którym już teraz trudno się uporać z konsekwencjami tych zmian. Dużo zamieszania w Europie spowoduje także wymiana tachografów, bo tylko w Niemczech, Holandii i krajach nordyckich przewoźnicy nie zgłosili żadnych opóźnień. Do połowy sierpnia 2025 r. trzeba wszystkie tachografy wymienić na urządzenia drugiej generacji, co będzie gigantycznym wyzwaniem.

>

>

> Marek Szymański, ekspert Trans.eu Group ds. rynku transportowego, współautor raportu ,,Rynek transportowy 2024/2025’’

Zarejestruj się na webinar „Transport drogowy 2025: wyzwania i szanse dla branży”!

Czwartek, 15 stycznia 2025, godz. 10:00–11:30

Podczas wydarzenia eksperci omówią kluczowe wyzwania dla firm transportowych, takie jak rosnące koszty, zmiany prawne oraz kondycja finansowa branży. Uczestnicy poznają najnowsze dane rynkowe dotyczące stawek frachtowych i cen paliw, a także nadchodzące trendy, w tym cyfryzację procesów logistycznych oraz wykorzystanie AI w transporcie. Webinar będzie również okazją do zapoznania się z regulacjami dotyczącymi emisji CO2 i opłat drogowych oraz do zdobycia praktycznych wskazówek na temat optymalizacji kosztów w oparciu o analizę danych z 2024 roku i prognozy na 2025 rok.

KLIKNIJ I POBIERZ RAPORT TRANS.EU

Skontaktuj się z autorem

Udostępnij: