Transport intermodalny. Przyszłość polskiej logistyki?
...
Artykuł
2024-11-25

Transport intermodalny. Przyszłość polskiej logistyki?

Redakcja
PITD

Transport intermodalny staje się fundamentem zrównoważonej logistyki, łącząc efektywność ekonomiczną z dbałością o środowisko. Polska, dzięki swojemu położeniu, ma potencjał, by stać się liderem w tej dziedzinie. Jednak droga do sukcesu wymaga inwestycji w infrastrukturę, wdrożenia nowoczesnych technologii i ścisłej współpracy międzysektorowej. Jakie wyzwania stoją przed polską logistyką i jakie kroki należy podjąć, by zrealizować ten ambitny cel? Eksperci branżowi dzielą się swoimi spostrzeżeniami.

Spis treści

Dynamiczny rozwój przewozów intermodalnych w Polsce

2023 był kolejnym trudnym rokiem dla multimodalnej sfery. Jednakże przewozy tego typu rozwijają się. Dane za II kwartał 2024 roku potwierdzają rosnące zainteresowanie tym segmentem transportu. W tym okresie polska kolej przewiozła 6,9 mln ton ładunków intermodalnych, co stanowi wzrost o 19,2% w porównaniu z analogicznym okresem w 2023 roku.

Praca przewozowa wyniosła 2,3 mld tonokilometrów, co oznacza wzrost o 16,2%. Liczba przewiezionych jednostek intermodalnych osiągnęła 421 tys., a w przeliczeniu na TEU – 662,8 tys., co oznacza wzrost odpowiednio o 13,2% i 17,3%.

Wyniki te wskazują na stabilny rozwój sektora w krajowej logistyce. Pierwsze półrocze 2024 roku przyniosło transport 13,7 mln ton ładunków intermodalnych, co stanowi wzrost o 18,3% względem roku ubiegłego. Jednocześnie liczba TEU wzrosła o 10,9%, osiągając poziom 1,3 mln.

Jednak nie tylko w Polsce transport intermodalny bije rekordy. Przewozy kolejowe z Chin do Europy, mimo trudności w globalnym handlu, również odnotowują wzrost. W pierwszej połowie 2024 roku przewieziono 362 tys. TEU, co stanowi wzrost o 11,3 tys. TEU względem 2023 roku. Na trasach z Chin do Polski odnotowano imponujący wzrost o 222%, osiągając poziom 61,2 tys. TEU.

Małaszewicze – brama Europy na Jedwabnym Szlaku

Małaszewicze to jedno z najważniejszych miejsc na mapie europejskiego transportu intermodalnego. Terminal ten łączy Chiny z Europą i stanowi kluczowy punkt na Jedwabnym Szlaku. Jego rozwój może przynieść ogromne korzyści dla polskiej gospodarki.

> Małaszewicze to nie tylko brama Europy na Jedwabnym Szlaku, ale także ogromna szansa dla Polski. Dzięki inwestycjom w suchy port logistyczny możemy obsługiwać większe wolumeny towarów i lepiej wykorzystywać nasze położenie geograficzne

>

>

> Marek Słomka, prezes spółki Cargotor.

Obecnie terminal obsługuje średnio 10 pociągów dziennie, ale jego możliwości techniczne pozwalają na zwiększenie tej liczby o kolejne sześć składów.

> Planujemy dostosowanie infrastruktury do obsługi pociągów o długości do 1050 metrów. To pozwoli nie tylko na zwiększenie efektywności operacyjnej, ale także na obniżenie kosztów dla klientów

>

>

> prezes Marek Słomka, Cargotor.

Przeczytaj: Chiny i Polska, czyli o Nowym Jedwabnym Szlaku i rozwoju gospodarczym Podlasia

Inwestycje regionalne – potencjał zachodniej i południowej Polski

Nie tylko Małaszewicze mogą odegrać kluczową rolę w rozwoju polskiego intermodalu. Zachodnia i południowa Polska również inwestują w infrastrukturę, która otwiera nowe możliwości logistyczne.

> Rozwój linii kolejowej CE59, zwanej Odrzanką, to krok milowy dla regionu. Włączenie jej do sieci TEN\-T otwiera drzwi do połączeń z Berlinem i resztą Europy Zachodniej

>

>

> powiedział Rafał Gbiorczyk. Business Development Manager. Bring.

Na zachodzie Polski dużą rolę odgrywa modernizacja toru wodnego w Szczecinie.

> Rozbudowa portu pozwoli na obsługę statków klasy Panamax, co podwoi zdolności przeładunkowe do 40\-45 tysięcy ton. To zmieni Szczecin w jeden z kluczowych punktów na logistycznej mapie Europy

>

>

> Rafał Gbiorczyk, Bring.

Na południu kraju firma Schavemaker rozwija terminal w Mietkowie.

> Dzięki nowej infrastrukturze możemy obsługiwać pociągi o długości do 750 metrów. Zainwestowaliśmy również w grunty pod dalszą rozbudowę, co pozwoli na stworzenie nowych punktów przeładunkowych

>

>

> mówi Filip Marcichowski – Operation Manager, Schavemaker Intermodal.

Technologie napędzające rozwój intermodalu

Rozwój transportu intermodalnego nie będzie możliwy bez inwestycji w nowoczesne technologie. Sztuczna inteligencja, cyfrowe bliźniaki i zaawansowane systemy zarządzania procesami stają się standardem w logistyce.

> Technologie takie jak cyfrowe bliźniaki pozwalają symulować operacje w terminalach, zwiększając przepustowość o 15\-20% i redukując ruchy nieproduktywne o ponad 10%. To przyszłość, która już dziś staje się rzeczywistością

>

>

> dr inż. Mateusz Zając, Politechnika Wrocławska.

Jednak wdrożenie nowoczesnych technologii wymaga zmiany podejścia w polskich firmach.

> Mam wrażenie, że 90% przedsiębiorstw nie interesuje się innowacjami, ale te 10%, które wdrażają nowe technologie, zyskują ogromną przewagę konkurencyjną

>

>

> dr inż. Mateusz Zając, Politechnika Wrocławska.

Ekologia i ESG w logistyce intermodalnej

Transport intermodalny to nie tylko efektywność, ale także ekologia. Redukcja emisji CO2 i odciążenie dróg to tylko niektóre korzyści wynikające z tego rozwiązania.

> Jeden pociąg może zastąpić 40 ciężarówek, co nie tylko zmniejsza emisję CO2, ale także pomaga ominąć weekendowe zakazy ruchu dla transportu drogowego

>

>

> Filip Marcichowski, Schavemaker Intermodal.

Firmy coraz częściej wybierają intermodal, aby spełnić wymagania związane z ESG.

> Terminale zeroemisyjne, takie jak w Bergen, mogą być wzorem dla Polski. Musimy myśleć o przyszłości i inwestować w infrastrukturę, która będzie ekologiczna i efektywna

>

>

> Rafał Gbiorczyk, Bring.

Wyzwania na drodze do sukcesu

Polska stoi przed wieloma wyzwaniami, które muszą zostać rozwiązane, aby w pełni wykorzystać potencjał transportu intermodalnego. Brakuje odpowiedniej infrastruktury, takiej jak suche porty czy bocznice kolejowe przy zakładach przemysłowych.

> Unia Europejska zablokowała nasz wniosek o fundusze, mimo pozytywnej rekomendacji. Musimy znaleźć inne źródła finansowania, aby rozwijać infrastrukturę i utrzymać konkurencyjność

>

>

> Marek Słomka, prezes spółki Cargotor.

Czas odpraw celnych w Małaszewiczach to kolejne wyzwanie.

> Obecnie odprawy odbywają się na zaledwie dwóch torach. Planujemy zwiększenie tej liczby do dziesięciu, co znacząco skróci czas oczekiwania i usprawni cały proces

>

>

> Marek Słomka, Cargotor.

Stabilna przyszłość czy mrzonka?

Zeszłokwartalne wyniki transportu intermodalnego z UTK potwierdzają, że kolej staje się stabilną alternatywą dla transportu morskiego, szczególnie w obliczu globalnych wyzwań. Wzrost zainteresowania tym środkiem transportu otwiera przed Polską nowe możliwości – zarówno jako lidera przewozów intermodalnych, jak i kluczowego węzła na szlaku euroazjatyckim. Jednak osiągnięcie tego celu wymaga konsekwentnych inwestycji w infrastrukturę, wdrażania nowoczesnych technologii i ścisłej współpracy między sektorem publicznym a prywatnym.

> Transport intermodalny to przyszłość. Jeśli dobrze zaplanujemy nasze działania, Polska może stać się kluczowym graczem na europejskim rynku logistycznym

>

>

> mówi Rafał Gbiorczyk. Business Development Manager. Bring.

> Kryzys to nie tylko zagrożenie, ale także szansa. Polska ma wszystkie narzędzia, by tę szansę wykorzystać. Teraz czas na realizację tych ambitnych planów

>

>

> zauważa dr inż. Mateusz Zając.

Przeczytaj: Czy Polska stanie się logistycznym Hubem Europy?

\-\>  Automatyzacja kluczem do konkurencyjności w logistyce kontraktowej

Skontaktuj się z autorem

Udostępnij: