Wielokulturowość to jedna z cech charakteryzujących współczesny świat. Firmy transportowe, operując na przecięciu różnych kultur i narodowości, napotykają na wyzwania i możliwości, których nie można bagatelizować. O tym, jak różnorodność kulturowa wpływa na ich codzienną działalność rozmawialiśmy z Elliną Lolis, dyrektor zarządzającą Maszoński Logistic, podczas Warsztatów dla Managerów Transportu i Logistyki ,,Wielokulturowość kierowców a jej wpływ na działalność firm transportowych”.
Z Elliną Lolis rozmawiała Anna Majowicz
> Wiedza na temat różnic kulturowych ma ogromne znaczenie i przekłada się na jakość pracy. Kiedy wykorzystujemy tę wiedzę, osiągamy większą sprzedaż, mamy lepszą sytuację w zespole, lepsze relacje z partnerami. To przekłada się na każdy aspektu prowadzenia biznesu – ocenia Ellina Lolis.
Trzy wymiary kulturowe
W latach 80\. XX wieku naukowcy z różnych korporacji międzynarodowych doszli do wniosku, że zachowania ludzi różnią się w zależności od kraju. Holenderski naukowiec Hofstede zmodyfikował listę czynników wpływających na kulturę narodową. Wyróżnił wymiary kultury, rozumiane jako mierzalne aspekty pozwalające na określenie pozycji każdej badanej kultury narodowej wobec innych.
W trakcie Warsztatów dla Managerów Transportu i Logistyki Pani Ellina przybliżyła w jaki sposób i na jakie przykładowe aspekty biznesu wpływa kultura narodowa. Jednym z nich był przykład spedytora, który otrzymywał wiadomości od obywatela Meksyku. Klient wysyłał maile z dużą ilością wykrzykników, co spedytor uznał za aroganckie. W związku z powyższym zrodziło się w nim dużo negatywnych emocji.
> W momencie, kiedy wiemy o tym, że nasi współpracownicy, ta druga strona, pochodzi z kultury która jest emocjonalna, wiemy, że wykrzyknik jest objawem radości, szczęścia, sympatii. Zatem ten klient z radością pisał o możliwościach współpracy – wskazuje dyrektor zarządzająca Maszoński Logistic.
Inny przykład. Wysyłamy zapytanie do załadowcy z krajów arabskich, kiedy towar będzie gotowy do odbioru. Załadowca przesyła e\-mail na pół strony, gdzie poza odpowiedzią na konkretne pytanie, opisuje swój dzień czy dzień swojej rodziny, pytając co u nas. Od razu myślimy, że to jakiś krętacz, że coś mu nie idzie, dlatego wszystko owija w bawełnę.
> Są kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe. Co to znaczy? Dla jednych kultur ważne jest, aby dodać dużo informacji, aby wprost nie przekazywać problemu – wyjaśnia dyrektor Lolis.
Pytamy kierowcę muzułmanina, który pochodzi z kultury polichronicznej (określanej w kontekście postrzegania czasu), czy dostarczy towar jutro. Kierowca odpowiada ,,Insallah”, czyli jak Bóg da. I trzeba się liczyć, że Allah nie da. Znów rodzi się dużo negatywnych emocji, że ktoś się spóźnia, że ktoś nie odbiera na czas telefonu.
> 99% problemów powstaje w wyniku błędnej, niedostatecznej komunikacji lub jej braku – podkreśla Ellina Lolis.
Wielokulturowość kierowców – ryzyka
Ekspertka wskazała na kilka ryzyk związanych z wielokulturowością kierowców. Szczególnie ciekawy był przykład systemów motywacyjnych. Zanim go wdrożymy warto zapoznać się z wyżej wskazanymi wymiarami kulturowymi.
> Wdrażając system motywacyjny dla kierowców, gdzie np. wyróżniamy publicznie kierowcę za ecodriving, musimy mieć świadomość, że dla Azjaty to byłaby hańba. Dlaczego? Bo oni działają zespołowo. Bo w ich kulturze to nie jest ich zasługa, a rodziców, którzy ich wychowali, szkoleniowca, spedytora, itd. Nie wypada więc w żaden sposób podkreślać indywidualnych osiągnięć kierowców z kultury kolektywistycznej, w przeciwieństwie do indywidualistycznej społeczeństw zachodnich – zwraca uwagę dyrektor zarządzająca Maszoński Logistic.
Przezorny – ubezpieczony
Jak można zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom związanym z wpływem różnic kulturowych?
\-\> Jak przyciągnąć młodzież i kobiety do zawodu kierowcy?Przede wszystkim budując świadomość tych różnic. Nie możemy zmienić tych cech, bo są wrodzone, mamy je we krwi, w naszym DNA. W momencie kiedy mamy świadomość, inaczej budujemy komunikację. Jedynym źródłem jest organizowanie szkoleń, albo krótkich spotkań kierowców z dyspozytorami, aby wytłumaczyć kierowcom specyfikę polskiej kultury. Bo przygotowanie do współpracy powinno być obustronne.
ZAPROSZENIE NA SZKOLENIE
Już teraz zapraszamy na szkolenie z wielokulturowości w branży TSL, które organizujemy 17\.10\.2023r! Więcej informacji wkrótce.