Kabotaż w UE z nową interpretacją
...
Artykuł
2022-03-15

Kabotaż w UE z nową interpretacją

Redakcja
PITD

Pakiet Mobilności wprowadził ograniczenia w swobodnym wykonywaniu kabotażu. Przekroczenie wyznaczonego limitu kabotaży podczas przewozu międzynarodowego skutkuje koniecznością delegowania pracownika do innego państwa UE. Do tej pory panowały niejasności co do szczegółów ile można wykonać kabotaży i jakie odstępy pomiędzy cyklami powinny być zachowane. Na stronach Unii Europejskiej pojawiły się wytyczne, przybliżające zasady interpretacji, obowiązujących od 21 lutego 2022 roku, regulacji.

Czym dokładnie jest kabotaż?

Najprościej rzecz ujmując, kabotażem określa się przewozy dokonywane przez przewoźnika na obszarze danego kraju, przez podmiot pochodzący z innego państwa. Zgodnie z obowiązującymi w Unii Europejskiej przepisami, z przewozem kabotażowym mamy do czynienia, kiedy jest to tymczasowy i odpłatny przewóz towarów, przez podmiot posiadający licencję wspólnotową. Nie ma przy tym znaczenia, czy obejmuje on jeden lub więcej listów przewozowych. Ważnym elementem jest rozładowanie pojazdu z uprzedniego ładunku, podlegającego transportowi międzynarodowemu lub transgranicznemu.

> Kabotaż można rozpocząć natychmiast po ostatnim rozładunku towaru przewożonego w transporcie międzynarodowym, również w dniu rozładunku.

>

> Zasady dotyczące kabotażu obowiązujące od 21 lutego 2022 r., interpretacja Komisji Europejskiej

Maksymalnie 3 kabotaże

Występują ograniczenia w liczbie przewozów kabotażowych.

> Maksymalnie można wykonać do 3 operacji kabotażowych po przewozie międzynarodowym. Przewóz kabotażowy może zasadniczo obejmować kilka punktów załadunku, kilka punktów dostaw lub nawet kilka punktów załadunku i dostaw. Liczba punktów załadunku i/lub rozładunku w przewozie kabotażowym może być jednak ograniczona przez państwa członkowskie poprzez wykluczenie operacji z wieloma punktami załadunku i wieloma punktami rozładunku, tak aby zapewnić zgodność z ograniczeniami dotyczącymi czasu i liczby przewozów nałożonych na kabotaż na mocy rozporządzenia (WE) nr 1072/2009\.

>

> art. 8 ust. 1, art. 8 ust. 2 i art. 8 ust. 2a

Przewóz pustych kontenerów, palet lub opakowań

W przypadku transportu pustych kontenerów, palet lub opakowań, kwalifikujących je lub nie do kabotażu, nie ma tak naprawdę znaczenia co dokładnie przewozimy, ale na podstawie czego odbywa się transport. Zgodnie z unijnymi wytycznymi, jeśli przewóz realizowany jest na podstawie umowy (list przewozowy), to bez wątpienia jest to kabotaż. Jeśli jednak nie opiewa umową, to nie będzie traktowany jako kabotaż.

\-\>  Dekarbonizacja transportu ciężkiego \- ważne i poważne wyzwanie

Tylko 7 dni na kabotaż

Pierwszą podstawową zasadą jest okres siedmiu dni. W tym właśnie czasie muszą się zakończyć wszelkie kabotaże, rozpoczęte po zakończeniu rozładunku transportu międzynarodowego, w jednym państwie.

> (Odliczanie czasu) rozpoczyna się od godziny 0h00 dnia następnego, po wykonaniu przychodzącego przewozu międzynarodowego. Przewóz kabotażowy musi zatem zakończyć się najpóźniej o 23:59 siódmego dnia.

>

> Zasady dotyczące kabotażu obowiązujące od 21 lutego 2022 r., interpretacja Komisji Europejskiej

Okres naliczany jest od momentu dokonania ostatniego rozładunku w przewozie międzynarodowym. Podobnie przepisy odnoszą się do kabotażu, gdzie ostatni rozładunek musi się dokonać najpóźniej po upływie wskazanych 7 dni. W ciągu tych 7 dni na obszarze tego państwa można wykonać jedynie 3 przewozy kabotażowe.

Karencja 4 dni

Na mocy przepisu art. 8 ust. 2a., pojazd wykonujący przewóz kabotażowy nie może wykonywać przewozów kabotażowych w tym samym państwie członkowskim w ciągu 4 dni od zakończenia kabotażu. Należy pamiętać, że karencja obowiązuje każdorazowo, kiedy pojazd wykonujący kabotaż w danym państwie, opuści granice kraju, nawet jeśli wykona on mniej operacji, niż pozwalają na to przepisy. W tym czasie możliwe jest wykonywanie kabotażu w innym kraju Unii Europejskiej. Jeśli jednak to państwo nie było krajem, do którego przewoźnik wykonał transport międzynarodowy, to dozwolona jest nie więcej niż tylko jedna operacja kabotażowa. Oprócz tego należy też mieć na uwadze przepisy o delegowaniu kierowców do innego państwa, gdyż Pakiet Mobilności ściśle reguluje wskazane zasady.

Sposób naliczania dni kabotażowych. Źródło: Unia Europejska / mobilność i transport

Skontaktuj się z autorem

Udostępnij: