Najbliższe 10 lat w transporcie będą kształtowały trzy główne trendy: dekarbonizacja, cyfryzacja dokumentacji i telematyka. Coraz trudniejszy rynek będzie także wymagał u przewoźników większej elastyczności i efektywności. Przykładowo, wymieniając flotę co około 3 lata, na bardziej efektywną oraz stosując telematykę możliwe jest zaoszczędzenie nawet 8 litrów paliwa dziennie. Przy średniej liczbie 300 km dziennie, i cenie ponad 7 zł/l ON, to jeden samochód mógłby zaoszczędzić nawet ok. 3 tys. zł miesięcznie. Przeglądu trendów w branży TSL i oceny wyników badań dokonali eksperci, podczas webinaru prezentującego najnowszy raport opracowany przez Polski Instytut Transportu Drogowego wraz z Webfleet Solutions: ,,Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”.
Uczestnicy debaty Moblility 2032: Anna Majowicz, Agnieszka Szwaj, Justyna Świeboda, Łukasz Serafin, Sebastian Anioł
Kogo zbadano w raporcie Mobility 2032?
Raport ,,Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?” powstał w oparciu o badania przeprowadzone między marcem a kwietniem 2022 roku na próbie 110 respondentów. Najliczniejsza, bo 53% grupa badanych, wywodziła się z branży transportowej. W próbie znaleźli się także przedstawiciele sektora spedycyjno\-transportowego, handlowego, produkcyjnego, czy usług kurierskich.
> Raport Mobility 2032 pokazał różnice między poszczególnymi przedsiębiorstwami. Główną cechą polskiego sektora TSL pozostaje nadal jego rozdrobnienie. Najliczniejsi respondenci wywodzili się z firm zatrudniających do 10 pracowników. Kolejną grupę stanowi zatrudniający między 10\-50 osób. Warto nadmienić, że 60% badanych zatrudniało kierowców zawodowych. Raport podzielono na dwie części, badawczą oraz ekspercką. W drugiej, eksperckiej, części zaprezentowano wypowiedzi specjalistów, managerów, zarządców floty oraz dyrektorów reprezentujących 10 największych firm transportowych i kurierskich w Polsce. Określili oni w jakim kierunku podążą ich firmy, a także jakie działania podejmują już dzisiaj. Co najważniejsze, opowiedzieli o tym, w co zainwestować w przyszłości.
>
>
> wskazuje dr inż. Justyna Świeboda, Prezes Polskiego Instytutu Transportu Drogowego
Dekarbonizacja, digitalizacja i telematyka to mobility 2032 roku
Pandemia i wymuszone obostrzeniami działania w sferze zdalnej, spowodowały, że wszelkie procesy cyfryzacji przyspieszyły i upowszechniły się w gospodarce. Dokumentacja elektroniczna – polityka paperless, czy aplikacje mobilne, z poziomu smartfona kierowcy. Coraz trudniej wyobrazić sobie efektywnie działającą firmę, która nie szuka oszczędności oferowanych przez zastosowanie nowoczesnych technologii.
> Raport „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?” tworzony był pod patronatem Webfleet Solutions. Jest to także swoista kontynuacja globalnego wydarzenia „Webfleet Mobility Conference”, zorganizowanego w kwietniu, w 21 krajach. Wyniki badań potwierdzają nasze obserwacja, że dekarbonizacja, digitalizacja to główne trendy w nadchodzących latach. Pozytywnym zjawiskiem jest, że polskie firmy patrzą w przyszłość i chcą się dostosować do trendów, których nie da się zignorować.
>
>
> zaznacza Agnieszka Szwaj, Marketing Manager Poland \& EE, Webfleet Solutions
Nowoczesne technologie a priorytety firm
W toku badań ustalono, że najważniejsze priorytety firm w nadchodzących latach to: automatyzacja procesów, cyberbezpieczenstwo, posiadanie przeszkolonego personelu w zakresie umiejętności cyfrowych, a także integracja z giełdami i platformami cyfrowymi. Celem jest optymalizacja procesów i redukcja kosztów dla biznesu.
> Cieszy nas, że telematyka już jest szeroko stosowana w branży. Nowe technologie mają upraszczać i ułatwiać pracę. Dzięki nawigacji, informacji o ruchu drogowym, eliminuje się czasochłonne zadania, a kierowca może się koncentrować na jeździe. Widać pole do rozwoju, np. dla: telematyki video, obsługi sekwencji zleceń, TPMS. Powolne wycieki ciśnienia w oponach to generator kosztów. 20% spadek ciśnienia, to wzrost zużycia paliwa nawet o 5%. Inne elementy systemu także mają potencjał wzrostowy.
>
>
> wskazuje Agnieszka Szwaj
> Nie wyobrażam już sobie firmy bez telematyki. Topomaty, czy aktywne światła mijania, zoptymalizowane do warunków jazdy. Dodatkowo TPMS służy do badania stanu ogumienia. Znacząco zwiększa to bezpieczeństwo, minimalizując potencjalne wystrzały. W konsekwencji to brak przestojów i lepsza terminowość. Co więcej, dobre ciśnienie w oponach, to optymalne spalanie. Stosujemy płyty do diagnostyki opon, przez którą każdy kierowca musi przejechać. Kierowca dostaje wydruk o stanie opon a informacja idzie zdalnie do działu serwisowego. Telematyka to też szereg systemów zwiększających bezpieczeństwo, np. zabezpieczenie kierowców przed zaśnięciem. Dzisiejsza telematyka, to ekran smartfona, połączonego z aplikacjami. W Omega Pilzno wdrożyliśmy szereg autorskich rozwiązań optymalizujących trasy i likwidujących puste przebiegi.
>
>
> wyjaśnia Łukasz Serafin, Pełnomocnik Zarządu ds. Jakości i Ekologii w OMEGA Pilzno ITiS Godawski \& Godawski Sp z o. o.
Elektryfikacja flot w segmencie lekkim
W badaniu okazało się, że 60% przepytanych respondentów rozumie, że nadchodzi koniec ery aut spalinowych. Nie oznacza to jednak wielkiego entuzjazmu wobec alternatywnych napędów pojazdów, w szczególności w transporcie ciężkim i dalekobieżnym.
> Spośród zaprezentowanych w raporcie wyników badań zaskakujące wydaje się ograniczone zainteresowanie zastosowaniem napędów alternatywnych wobec trakcji spalinowej. Samochody elektryczne są najpopularniejsze w firmach kurierskich, które operują przede wszystkim pojazdami o dmc do 3,5 tony. Co prawda, firmy kurierskie posiadają także cięższe zestawy. Małe zainteresowanie przedsiębiorców elektrycznymi ciężkimi zestawami może wynikać z ubogiej oferty takowych pojazdów na rynku. Jest też wyraźny problem z ładowarkami. Zaskoczony jestem, że firmy nie szukają opcji wdrażania napędów alternatywnych.
>
>
> wskazuje Sebastian Anioł, Wiceprezes Zarządu InPost S.A.
> Dane inaczej się rozkładają się w segmencie flot lekkich i dostawczych, niż w przypadku transportu dalekobieżnego. Nie ma się co dziwić, ponieważ respondenci czekają aż rynek bardziej dojrzeje. W bazie Webfleeta jest ok 1 mln aut. Robiliśmy własne badania na próbie 100 tys. pojazdów w Europie. Większość już dziś mogłaby być przełączona na napęd elektryczny. Elektryfikacja się dzieje, ale w segmencie flot lekkich.
>
>
> uzupełnia Agnieszka Szwaj
Pobierz BEZPŁATNY RAPORT „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”
Pobierz raport: „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?„
Technologia w służbie ekologii
Na redukcję zużycia paliwa duży wpływ ma styl jazdy kierowcy. Telematyka dostarcza narzędzi pozwalających poprawiać ten czynnik. Jak zatem najczęściej jest to wdrażane?
> Firmy widzą wpływ stylu jazdy na koszty. Mniejsze zużycie to też mniejsza emisja CO2\. Mamy kalkulator, wyliczający ile flota emituje CO2 i od razu przelicza to na zużycie energii w innych działaniach. Firmy coraz częściej robią konkursy wśród załogi, kto zużyje mniej paliwa. To się nazywa grywalizacja. Oszczędności mogą opiewać nawet na 8l/100 km.
>
>
> dodaje Agnieszka Szwaj
> Ekodriving i grywalizacja pomagają w oszczędzaniu. Dodatkowo częsta wymiana floty na nową, spełniającą wymogi ekologiczności. Jestem zwolennikiem paliw alternatywnych i elektrycznej floty. Jestem też za wprowadzaniem algorytmów wspomagających planowanie tras logistycznych, wspomagających pracę kurierów, tworzących optymalne maszruty. Celem InPost\-u jest osiągnięcie do roku 2040 zerowej emisyjności. Wspieramy też gospodarkę cyrkularną. Ograniczenie emisji CO2 realizujemy przez system paczkomatów. Ograniczają one zbędne operacje kurierskie. Jeden paczkomat to nawet 150/160 skrytek, które kurier może obsłużyć w jednym miejscu. Realizując mniej doręczeń do domów. Dbałość o środowisko jest procesem nieuniknionym.
>
>
> zaznacza Sebastian Anioł
> Stosujemy ekologiczną flotę i ekodriving i to na prawdę przynosi efekty. Poprawa jakości silników spalinowych też jeszcze przez kilka lat będzie działała. Wykorzystujmy potencjał ekologiczny obecnych pojazdów. Można w nich znacząco ograniczyć spalanie. Omega Pilzno ograniczyło w swojej flocie prędkość do 85 km/h. Stosujemy system „odpal i jedź”. W tym samym momencie kierowca wchodzi do ciągnika i nie musi go nagrzewać, zanim wyruszy w trasę. Wymieniamy regularnie ciągniki na podstawie ich wieku lub przejechanych kilometrów. Wycieki, awarie, wypadki są uważnie analizowane i też przeszkalamy kierowców pod kątem procedur, jak mają się zachować w konkretnej sytuacji.
>
>
> wyjaśnia Łukasz Serafin
Zachęcamy do wysłuchania całej debaty „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”
Zapraszamy do wysłuchania pełnej debaty z ekspertami na temat: „Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?”