Na naszej marcowej debacie podsumowującej pierwszy miesiąc obowiązywania Pakietu Mobilności otrzymaliśmy kilkadziesiąt pytań, na które nie byliśmy w stanie w ciągu godzinnego spotkania odpowiedzieć.
Prelegenci debaty ,,Skutki Pakietu Mobilności – podsumowanie pierwszego miesiąca”
Jeżeli wyjazd wynikał z wykonania międzynarodowego zadania transportowego ryczałt za nocleg będący zwrotem nieudokumentowanego kosztu nie przysługuje. Z kolei jeśli kierowca wykonywał krajowe przewozy to pracodawca zobowiązany jest w takim wypadku do naliczenia 45 zł ryczałtu noclegowego (jeżeli nie zapewnił pracownikowi miejsca do spania).
Dla ulga dotyczącej podstawy opodatkowania nie stosuje się ograniczania dotyczącego minimalnej wysokości wynagrodzenia. Wskazane w pytaniu ograniczenie dotyczy ulgi ZUS.
Jedynie kwoty diet.
Jest to sytuacja która wymaga doprecyzowania przez Ministerstwo w formie wytycznych jednak do tego momentu zalecamy aby dieta krajowa była naliczana do momentu rozładunku towaru w przewozie krajowym czyli w dniu nr 1\.
Od łącznego wynagrodzenia brutto (składniki wymienione w pytaniu) należy odjąć wartości diet wg. zasad wynikających z ustawy o PIT oraz ustawy „składkowej”.
\-\> Nowa generacja ludzi w branży TSL
Należy w jakiś sposób podnieść wynagrodzenie brutto pracownika tak aby wyliczona kwota netto dawała oczekiwaną przez kierowcę stawkę. Jedną z takich metod będzie wprowadzenie premii np. „za dzień pobytu w trasie” która to zastąpi nienależne od 2 lutego kwoty wynikające z delegacji.
Wynagrodzenie sektorowe należy się za wykonaną pracę zatem wynagrodzenie za czas urlopy czy też choroby nie będzie jego częścią.
Wynagrodzenie urlopowe – TAK , wynagrodzenie za czas choroby – NIE.
Składniki pozostają niezmienne jednak, podstawa wynagrodzenia chorobowego zostaje pomniejszona o „wirtualne diety” do kwoty 5922zł w roku 2022\.
Wynagrodzenie za pracę powinno zostać wypłacone najpóźniej do 10 dnia następnego miesiąca. Premie w terminie ustalonym przez pracodawcę, a składniki wynikające z płac zagranicznych w terminach obowiązujących w Państwie oddelegowania. Czekamy na szczegółowe wytyczne PIP gdyż termin wypłaty płac zagranicznych może zostać skrócony również do 10 dnia następnego miesiąca.
W takim wypadku przedsiębiorca powinien sam dokonać analizy płac zagranicznych w krajach w których jego pracownicy wykonują przewozy cross\-rade oraz kabotaże.
Do płacy zagranicznej zaliczamy czas pracy pomijając czas odpoczynku tygodniowego.
\-\> Raport ,,Województwo podlaskie na skrzyżowaniu szlaków” już dostępny!
Od 2 lutego włoscy kontrolujący jak i sami kierowcy mogą wymagać płacy zagranicznej w obu przypadkach czyli kabotaż i cross\-trade.
Tak, takie naliczenie będzie poprawne. Wskazane ograniczenie dotyczy sytuacji gdy wynagrodzenie brutto przekracza kwotę 5922zł w roku 2022\.
Treść umowy o prace ustala pracodawca wraz z pracownikiem jednak od 2 lutego umowa nie powinna obejmować zwrotu kosztów (dieta, ryczałt noclegowy) w transporcie międzynarodowym.
Wskazana kwota będzie kosztem pracodawcy.
Wytyczne ZUS w tej sprawie: CZYTAJ.
Kwota nie ulega zmianie ze względu na zastosowany wymiar czasu pracy.
Również dodatkowe składniki tj. Wynagrodzenie za godziny nadliczbowe są częścią płacy zagranicznej, oczywiście zaliczone w sposób proporcjonalny do przepracowanych godzin.
Jednym z takich rozwiązań może być premia np. za dzień pobytu w trasie pracownika.
Oficjalna strona na której poszczególne państwa powinny publikować stawki: CZYTAJ.
Odsyłam do publikacji w której zamieściłem rozliczenie: CZYTAJ.
Nie, można korzystać z bezpłatnie na stronie kalkulator.inelo.pl.