Raport drogowy PITD – co to jest?
...
Artykuł
2022-08-02

Raport drogowy PITD – co to jest?

Redakcja
PITD

Misją Polskiego Instytutu Transportu Drogowego jest opracowywanie raportów, stanowiących merytoryczne wsparcie dla przedsiębiorców, ludzi zawodowo związanych z branżą TSL, a także wszystkich osób, którym na sercu leży rozwój tego sektora w Polsce. Jako think tank polskiej branży TSL, gromadzimy szereg danych, statystyk, wygenerowanych przez renomowane instytucje, jak również opracowujemy autorskie badania naukowe i ich wizualizacje. Każdy raport drogowy PITD, jak również inne, dotyczące transportu intermodalnego lub nowych technologii, oparte są o analizy, dokonywane przez szereg ekspertów i biznesowych praktyków. Raporty w formacie PDF, oferowane są bezpłatnie wszystkim czytelnikom, dzięki możliwości ich pobrania bezpośrednio ze strony PITD.

Spis treści:

Raport drogowy PITD, to nie tylko problematyka transportu drogowego. To szereg raportów branżowych związanych z transportem intermodalnym, cyfryzacją procesów, logistyką 4\.0, czy aspektami legislacyjnymi. Zapraszamy do lektury raportów PITD.

Monitorujemy zarobki kierowców w Polsce

Jedną ze sztandarowych publikacji PITD jest raport: „Zarobki kierowców zawodowych w Polsce”, sukcesywnie realizowany od 2017 roku. W 2022 roku opublikowano już V jego edycję. Dzięki stałemu monitorowaniu wynagrodzeń truckerów, tworzonego na podstawie licznej próby badawczej, 850 kierowców i dodatkowo 300 pracodawców, odnotowano, że w latach: 2017\-2022, wynagrodzenie kierowcy zawodowego wzrosło o 1700 zł netto (mediana kwoty netto). Wykazano także dokładną różnicę między dochodami kierowców zestawów (ciągnik plus naczepa) a kierowców busów. W raporcie autorzy skupili się także na benefitach i technologiach wspomagających ich pracę. Wskazano trend rosnący, w którym już połowa ankietowanych kierowców myśli o zmianie zawodu często lub bardzo często. Dodatkowo 4 na 10 pracodawców twierdzi, że nie ma problemu z rotacją kierowców. Jest to spadek w porównaniu do 2020\. Co więcej, tylko 22,2% kierowców w swojej pracy dostaje benefity.

Raport drogowy PITD wskazuje przyszłe trendy

Mobility 2032 – czy jesteś gotowy?” – tak brzmi pytanie postawione przez autorów opracowania. PITD wraz z Webfleet Solutions postanowił przyjrzeć się bliżej, jak będzie wyglądał transport drogowy w 2032 roku. Tworząc raport przeprowadzono badania ankietowe na próbie 110 osób, z czego 53% reprezentowało branżę transportową. Dodatkowo w badaniu udział wzięło 10 największych firm transportowych i kurierskich. W związku z tym, że do 2030 roku redukcja emisji gazów cieplarnianych powinna stanowić 55% poziomu z 1990 roku, szykują się rewolucyjne zmiany w transporcie drogowym. Raport udowodnił, że 60% badanych rozumie, że nadchodzi koniec ery aut spalinowych. Mobility 2032 wskazał też, że najważniejsze trendy na najbliższą dekadę to: dekarbonizacja, cyfryzacja dokumentacji i telematyka.

\-\>  Etyka w branży transportowej

Transport intermodalny z dużymi perspektywami

Unijna „Biała Księga Transportu” zakłada przeniesienie do 2050 roku, 50% wolumenu transportu towarów, realizowanego trakcją kołową na dystansach większych niż 300 km, na inne środki transportu. W szczególności na kolej i transport wodny. Przeładunek kontenerów w terminalach intermodalnych w Polsce od 2016 roku sukcesywnie wzrasta, osiągając w 2020 blisko 62% progres. PITD przygotował dwa duże opracowania: „Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor” oraz „Transport intermodalny na Nowym Jedwabnym Szlaku. Analiza potencjału, bariery i szanse”, które kompleksowo opisują tematykę transportu intermodalnego, wraz z jego realizację na Nowym Jedwabnym Szlaku. Począwszy od wyszczególnienia wszystkich rodzajów kontenerów i platform do ich przewozu, a skończywszy na nowoczesnych systemach ułatwiających ich przewóz i składowanie. Opracowania bogate są w wykresy wolumenów przewozów, a także szereg map przedstawiających strategiczne korytarze.

Raport drogowy PITD opisuje potencjał województwa podlaskiego

Raport: „Województwo podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”, który powstał przy wsparciu samorządu województwa podlaskiego, bierze pod lupę region pod kątem jego potencjału transportowego, magazynowego i inwestycyjnego oraz stanu infrastruktury. W trakcie realizacji opracowania ankietowano firmy, inwestujące lub planujące dokonywać inwestycji. Analiza SWAT regionu wskazała na jego duży potencjał tranzytowy. Realizacja drogowych inwestycji komunikacyjnych, takich jak: Via Carpatia i Via Baltica oraz kolejowej Rail Baltica, zwiększy szansę podlaskiego na tworzenie multimodalnych hubów dla krajów bałtyckich oraz Europy Południowo\-Wschodniej. Dostrzega też szanse w postaci przenoszenia się litewskich przedsiębiorstw transportowych do Polski. Autorzy raportu znaleźli też zagrożenia, między innymi ostrzegli przed problemem demograficznym i drenażem mózgów, związanym z niekorzystnym saldem migracyjnym.

Polska Logistycznym Hubem Europy

Raport: „Polska Logistycznym Hubem Europy” jest podsumowaniem dużej konferencji, o tej samej nazwie, zorganizowanej przez PITD w Warszawie we wrześniu 2021 roku. W trzech panelach dyskusyjnych: Transport intermodalny szansą dla polskiej gospodarki; Cyfryzacja w branży TSL – trend czy konieczność?; Globalne wyzwania w transporcie drogowym; eksperci rozłożyli na czynniki pierwsze zagadnienia, którymi żyje branża. Począwszy od braków kierowców zawodowych, niekorzystnych regulacji Pakietu Mobilności, po szanse na redukcję kosztów, jaką daje cyfryzacja i telematyka. Mottem jednego z paneli było: „cyfryzuj się, albo giń!”. To właśnie na Konferencji Polska Logistycznym Hubem Europy, Andrzej Banucha z PKP Cargo, zaprezentował koncepcję trójportu, jako rdzenia transportu Polski. Trójport tworzą: port w Gdańsku, w szczególności DCT. Dodatkowo w jego skład wchodzą terminale intermodalne w Małaszewiczach – polska brama na Nowym Jedwabnym Szlaku. Ostatnim elementem jest planowany Centralny Port Komunikacyjny w Baranowie. Co więcej, w ramach inwestycji CPK planowany jest terminale cargo, a na zachodzie Warszawy, kolejowa łącznica towarowa.

\-\>  Dlaczego w Polsce nadal nie ma elektronicznego listu przewozowego?

Raport drogowy PITD wskazuje na potrzebę cyfryzacji listów przewozowych

Raport: „Elektroniczny list przewozowy e\-CMR” przypomina, że Polska przystąpiła do protokołu dodatkowego e\-CMR w 2019 roku. Na podstawie badań, realizowanych między styczniem, a marcem 2021 roku sprawdzano, jak i przez kogo najczęściej wypełniany był list przewozowy. Sprawdzano też postępy w jego cyfryzacji w Polsce. W toku badań okazało się, że 15% listów przewozowych nie zawierało błędów. Tylko 10% listów przewozowych było kompletnych, a 25% listów przewozowych było czytelnych. Niestety tylko 22% listów przewozowych zawierało aktualne dane. W raporcie przedstawiono wnioski wskazujące, że cyfryzacja powinna nastąpić jak najszybciej. Przyniesie to korzyść dla całej branży oraz, że cały czas ustawodawca nie zapewnił rozwiązań legislacyjnych, pozwalających na spokojne wdrożenie systemu.

Raport drogowy PITD to szeroki zakres tematyki branżowej

Wskazane raporty to tylko część szerokiego kompendium wiedzy z zakresu TSL, tworzonego i gromadzonego przez PITD. Należy dodać jeszcze opracowania: „Rewolucja technologiczna. Kierunki rozwoju branży TSL”; „Zastosowanie paliw alternatywnych i alternatywnych zespołów napędowych w ciężarówkach klas tonażowych średniej i ciężkiej. Wyzwania i ograniczenia”; Transport i logistyka jako strategiczna branża dla polskiej gospodarki”; Delegowanie pracowników w transporcie – opinie i obawy europejskich przedsiębiorców”. Raport drogowy PITD, intermodalny, dotyczący cyfryzacji, czy problematyki legislacyjnej, daje czytelnikowi szansę adaptować się we właściwym czasie do nadchodzących zmian. Przedsiębiorcy lub zatrudnieni w branży TSL, którzy zrobią to jako pierwsi, zyskają najwięcej.