W środę, 12 stycznia, Senat procedował nad rządowym projektem, dostosowującym polskie prawo wymogów unijnego Pakietu Mobilności. Ustawa, wraz z 16 poprawkami Izby Wyższej, została przyjęta jednogłośnie. Jako najważniejsze elementy znalazły się w niej: likwidacja obowiązkowych diet w transporcie międzynarodowym, określenie wymogów siedziby przedsiębiorcy, a także ustalono, korzystniejsze niż w przypadku wersji sejmowej, zasady karania dla firm.
Posiedzenie Senatu RP w dniu 12\.01\.2022 r., źródło: Kancelaria Senatu
W transporcie międzynarodowym przewoźnicy nie będą już wypłacali kierowcom ryczałtów za noclegi w kabinie pojazdu. Elementy składowe wynagrodzenia, praktykowane wcześniej, wliczy się do pensji zasadniczej. Ideą zmian związanych z Pakietem Mobilności jest, aby kierowcy wykonujący przewozy w innych krajach byli traktowani jak pracownicy delegowani do pracy za granicą. W przypadku przewozów krajowych diety pozostaną dalej na starych zasadach. Ustawodawca doprecyzował też zasady dotyczące przerw i wynagradzania dyżurów kierowców.
> Okresy przerw w prowadzeniu pojazdu, o których mowa w nr 561/2006](https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=celex%3A32006R0561) i w art. 7 ust. 1 i 2 Umowy AETR, zalicza się do czasu dyżuru.
>
> uzasadnienie do poprawek Senatu. Uchwała Senatu, o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, s. 9
Chcąc działać na unijnym rynku przewoźnicy dysponujący flotą o mniejszym tonażu, będą zobowiązani do działania na podobnych zasadach, obowiązujących dla pojazdów powyżej 3,5 tony. Obejmie je ustawa o czasie pracy kierowcy, co wymusi założenie w pojazdach i rejestrację czasu pracy przez tachografy (tachografy II generacji od 1 lipca 2026\). Świadczenie przewozów międzynarodowych wymagać będzie zezwolenia na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego i licencji wspólnotowej.
Istotnym elementem, który będzie służył przyszłemu określeniu, z jakiego kraju delegowany będzie kierowca, jest rzeczywista i stała baza eksploatacyjna jego firmy. Tam też firma musi przechowywać oryginały wymaganych dokumentów.
> Baza eksploatacyjna – miejsce będące w dyspozycji przedsiębiorcy, przystosowane do prowadzenia działalności transportowej w sposób zorganizowany i ciągły, w skład którego wchodzi co najmniej jeden z następujących elementów: miejsce postojowe dla pojazdów wykorzystywanych w transporcie drogowym, miejsce załadunku, rozładunku lub łączenia ładunków, miejsce konserwacji lub naprawy pojazdów; przez bazę eksploatacyjną należy rozumieć także centrum operacyjne pracodawcy.
>
> poprawka nr 1 Senatu. w art. 1 w pkt 4, pkt 21a ustawy o zmianie ustawy transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw
Co więcej, debata w Senacie dotyczyła liczby miejsc postojowych w bazie. Początkowo ustawodawca określił jej liczbę aż na 1/2 pojazdów posiadanych przez przewoźnika. Po apelach organizacji zrzeszających przewoźników, udało się zmniejszyć wymóg do 1/3 floty, zgłoszonej przez przewoźnika do organu wydającego zezwolenie. Jest to uzasadniona zmiana, ponieważ pojazdy są w ciągłym ruchu i utrzymywanie takiej rezerwy generowałoby duże koszty operacyjne.
\-\> Prywatna Giełda Transportowa produktem innowacyjnym 2023
Podstawowym założeniem było karanie jedynie za niedostosowanie się do nowych unijnych zasad.
> Uzupełnienie wykazu kar za naruszenia warunków wykonywania przewozu drogowego o nowe pozycje wynikające z przepisów unijnych zawartych w Pakiecie Mobilności I. Do czasu przeprowadzenia gruntownej analizy dotychczasowego systemu kar, powinny one pozostać na obecnie obowiązującym poziomie.
>
> uzasadnienie do poprawek Senatu. Uchwała Senatu, o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, s. 13
Np. w przypadku dopuszczenia do wykonywania międzynarodowego przewozu drogowego pojazdem lub zespołem pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 2,5 t do 3,5 t, których dopuszczalna masa całkowita została przekroczona:
a) 500 zł – poniżej 5% dopuszczalnej masy pojazdu;
b) 1000 zł za przekroczenie 5% – 10%;
c) 1500 zł (10% – 20%)
d) oraz 2000 zł za co najmniej 20%.
Ważną zmianą zaproponowaną przez Senat jest dopuszczenie w osób fizycznych do zarządzania transportem. Przedsiębiorca może zawrzeć umowę z osobą fizyczną, spełniającą warunki zawarte w rozporządzeniu.
> Senat umożliwił każdemu przedsiębiorcy wyznaczanie osoby fizycznej do wykonywania zadań zarządzającego transportem. Dotychczas uprawnienie to przysługuje tylko mikroprzedsiębiorcy, choć rozporządzenie (WE) nr 1071/2009 nie przewiduje takiego ograniczenia.
>
> uzasadnienie do poprawek Senatu. Uchwała Senatu, o zmianie ustawy o transporcie drogowym, ustawy o czasie pracy kierowców oraz niektórych innych ustaw, s. 12
Nie każdy przejazd międzynarodowy oznacza płacę na zasadach danego kraju. Tylko przewozy typu cross\-trade i kabotażowe podlegają delegowaniu pracownika. Wyłączenie z delegowania będzie dotyczyło tranzytu, a także przewozów bilateralnych, z i bezpośrednio do danego kraju UE. Co więcej, dozwolone będą maksymalnie 2 dodatkowe operacje, dokonywane w trakcie przewozu bilateralnego. Pozwolą na utrzymanie wyłączenia z traktowania kierowcy, jako pracownika delegowanego do innego kraju. Dla przykładu, wracając do Polski z innego państwa, możliwe będzie doładowanie się po drodze. Należy też pamiętać o każdorazowym rejestrowaniu przekroczenie granicy w tachografie.
\-\> Zapraszamy na szkolenie "Wszystko o transporcie towarów niebezpiecznych w 2023 roku".
Zgłaszanie i delegowanie kierowców zostanie ujednolicone dla całej Unii Europejskiej. Odrębne systemy w poszczególnych krajach przejdą do lamusa. Każdy przewoźnik zobligowany zostanie do założenia indywidualnego konta na portalu ](https://ec.europa.eu/internal_market/imi-net/about/index_pl.htm). Zgłoszenie dla każdego kierowcy delegowanego w module Road Transport – Posting Declaration, ważne będzie 6 miesięcy. Co więcej, trzeba będzie wykonać je osobno do każdego kraju. Dozwolone będzie kopiowanie tego samego zgłoszenia. Oprócz danych podstawowych, przewoźnik wskaże rodzaj przewozów (kabotaż i cross\-trade). Na końcu system wygeneruje kod QR dla danego kursu. Możliwa też będzie edycja wpisanej pozycji, z zachowaniem tego samego kodu QR. W każdej chwili przewoźnik będzie miał dostęp do historii edycji zgłoszenia.
Teraz poprawkami musi się zająć Izba Niższa. Zważywszy na jednomyślność ugrupowań Senacie, istnieje prawdopodobieństwo, że ustawa nie natrafi w Sejmie na większe przeszkody i zostanie szybko przyjęta. Później niezbędny będzie jedynie podpis Prezydenta. Zostało już niewiele czasu, ponieważ zgodnie z unijnymi regulacjami, zasady Pakietu Mobilności muszą wejść w życie 2 lutego 2022 roku
](https://www.senat.gov.pl/prace/posiedzenia/tematy,568,1.html)