Racjonalnie przeprowadzona automatyzacja procesów daje szansę utrzymać się w globalnej konkurencji, zwiększając możliwości operacyjne danego terminalu intermodalnego, bez konieczności rozbudowy jego bazy. Zautomatyzowany morski terminal w chińskim porcie Qingdao, dzięki zastosowaniu na szeroką skalę procesów automatyzacji, zmniejszył niezbędny personel o 70%, przy jednoczesnym zwiększeniu wydajności o około 30%. Przeglądu najpopularniejszych technologii, stosowanych we współczesnym transporcie intermodalnych dokonano w raporcie „Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor”.
źródło: raport Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 181
Jedną z technologii stosowanych w transporcie intermodalnym w Polsce jest OCR (Optical Character Recognition). Najczęściej używa się go bezpośrednio na bramach wjazdowych, wyposażając je w kamery. Rejestrują one wszystkie ciężarówki i kontenery wjeżdżające na terminal, wprowadzając ich dane bezpośrednio do systemu. DCT Gdańsk wyposażono łącznie w 4 drogowe i 1 kolejowy portal OCR. Dodatkowo posiada 15 pasów ruchu z samoobsługowymi kioskami, skanerami laserowymi i kamerą OCR. Największą zaletą systemu jest skrócenie czasu obsługi poszczególnego pojazdu.
> By zdobyć wszystkie niezbędne dokumenty kierowcy na terenie kompleksu bramowego spędzali przed wdrożeniem OCR średnio 12 min, po wprowadzeniu systemu czas skrócił się do niecałej minuty. Proces obsługi kierowców, odbywa się bez wychodzenia kierowcy z samochodu ciężarowego.
>
> raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 195
> PCC Intermodal w 2008 r. wprowadziła system o nazwie Krol, który umożliwia zarządzanie zleceniem, sprzętem, jak i optymalizacją procesów przeładunkowych i transportowych. Firma stosuje również nowoczesne urządzenia do zarządzania operacjami na terminalu, tablety i wbudowane systemy suwnicowe. Operator wykazał następujące parametry mierzone w tej technologii: liczba kontenerów, liczba TEU, przeładunki, ruchy bramowe, utylizacja pociągów oraz tonokilometry
>
> raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 194
> CLIP Group od 2020 r. korzysta z systemu obsługi terminala Konti. Firma ocenia, że nowa technologia obsługi przesyłek pozwala na dane w czasie rzeczywistym oraz pozbycie się czasochłonnego, podwójnego wpisywania tych samych informacji do systemu (…) W przyszłości firma zamierza wprowadzić m.in. automatyzację przeładunku kontenerów poprzez suwnice bramowe oraz połączyć informację o statusie ładunku z systemami klienta poprzez wysyłanie automatycznych informacji EDI.
>
> raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 194
Rozwiązaniem z powodzeniem stosowanym przez PKP Cargo w Małaszewiczach jest inteligentne pozycjonowanie kontenerów tak, aby łatwo załadować jednostki, uprzednio sortując je do odpowiednich sektorów terminala. Co więcej, zastosowano tam także technologią Kalmar Insight. Pozwala ona na gromadzenie danych z całej floty, w tym sprzętu wyprodukowanego przez innych producentów oraz ich późniejszy zdalny odczyt. Zaletą systemu jest zwiększenie kontroli nad dostępnością sprzętu, a także zarządzanie harmonogramem konserwacji. Oprogramowanie umożliwia także automatyzacje procesu zamówień wymaganych części.
\-\> e\-CMR: Korzyści dla organów podatkowych
Jednym z nowoczesnych rozwiązań jest także digitalizacja kontenerów, polegająca na zainstalowaniu w nich czujników pomiarów. Pozwalają lokalizować kontener na mapie, zdobywać informacje o przekroczeniu pewnych zdanych punktów lokalizacyjnych, a także warunków, w jakich podróżowała jednostka. W zakres kontroli w łańcuchu dostaw zalicza się także zbieranie danych o temperaturze, wilgotności i ciśnieniu powietrza. Mogą mieć one wpływ na stan przewożonych towarów.
> Według firmy konsultingowej Drewry, do końca 2018 roku 2,5% kontenerów było wyposażonych w inteligentne urządzenia telematyczne. (…) Drewry szacuje, że liczba inteligentnych kontenerów do 2023 r. wzrośnie trzykrotnie, do 2 mln sztuk.
>
> raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 194
Wskazany system lokalizacji kontenerów, w oparciu o GPS, z powodzeniem wdrożyła firma ABAX, realizując projekt wraz z Uni\-logistics, na całym przebiegu Nowego Jedwabnego Szlaku.
> Dzięki temu, urządzenia ABAX monitorowały położenie kontenerów w sposób ciągły. Raz dziennie dla jednostek stojących oraz w odstępie, co 1\-2 h dla poruszających się kontenerów.
>
> dodaje Cezary Kowal, Doradca Klienta Biznesowego ABAX Poland Sp. z o. o.
Oprócz monitorowania drogi inteligentnego kontenera, technologie IT wykorzystuje się w samym procesie składowana jednostek. Dzięki temu firmy zainteresowane wynajęciem kontenera, mogą mieć szybki dostęp, za pośrednictwem platformy elektronicznej, do informacji o wolnych kontenerach.
> Kontener może znajdować się w obiegu lub w centrum dystrybucji, ale ważne jest to, że znana jest jego dostępność geograficzna (lokalizacja) oraz czasowa (termin dostępności).
>
> raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 193
Szybkość wymiany informacji między właścicielami jednostek a firmami przewozowymi jest jedną z głównych zalet wskazanego systemu. Co więcej, zmniejszeniu ulegają także niezbędne formalności, które od tej pory realizowane są zdalnie. Umożliwia to dopełnienie formalności bez przenoszenia kontenera z powrotem na depot czy terminala intermodalnego.
\-\> Jak pobudzić transport intermodalny? UTK przeprowadził badania
> Nowoczesne systemy informatyczne (w tym systemy OCR) wymagają ogromnych nakładów finansowych, które z ekonomicznego punktu widzenia mają uzasadnienie i rację bytu dopiero przy osiągnięciu pewnej skali działalności (np. określonej liczby przeładunków w wypadku terminali). Dla terminali przeładowujących kilkadziesiąt tysięcy kontenerów rocznie tego typu inwestycje są po prostu ekonomicznie nieuzasadnione. Poziom dofinansowania w systemy OCR na terminalach intermodalnych musiałby być na poziomie ok. 75% aby znaleźli się chętni do inwestowania i wdrażania tego typu rozwiązań.
>
> zaznacza Dariusz Stefański, Prezes Zarządu PCC Intermodal S.A.