Przez województwo podlaskie przebiega 994,5 km dróg krajowych oraz 132,78 km kolejowych linii magistralnych. Na przyszłość regionu z całą pewnością będzie rzutowało skrzyżowanie dwóch realizowanych obecnie szlaków transportowych: Via Carpatia oraz Via Baltica, w korytarzach dróg ekspresowych S19 i S61\. Potencjał infrastrukturalny uzupełni planowany terminal intermodalny w Sokółce. Jak prezentuje się aktualny stan infrastruktury transportowej w regionie, a także na co należy położyć nacisk inwestycyjny, opisano w raporcie: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”.
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 8
Zważywszy na historyczne uwarunkowania, sieć dróg w województwie podlaskim nie należy do najbardziej rozwiniętych w kraju. Gęstość sieci drogowej wynosi 68 km/100km2\. Duże projekty inwestycyjne, realizowane w ostatnich latach, mają na celu włączenie regionu do kluczowych szlaków komunikacyjnych, przybliżając go tym samym do najważniejszych ośrodków gospodarczych.
> Łącznie S19 w Podlaskiem ma mieć docelową długość 261,4 km. Z kolei na większości podlaskich odcinków S61 prace są w realizacji.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 32, 34\.
Dodatkowo planowane jest wybudowanie drogi ekspresowej S16, łączącej szlaki Via Baltica z Via Carptia.
> Połączy drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. (…) Rozpoczęcie robót budowlanych powinno nastąpić nie wcześniej, niż w II kwartale 2026 r.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 35
> Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu drogi ekspresowej było wykorzystanie w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19\. Inwestycja rozpoczyna się od węzła Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż, przez Czarną Białostocką aż do istniejącej obwodnicy Wasilkowa.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 33
Oprócz aspektu międzynarodowego, droga ekspresowa poprawi także komunikację z województwami: lubelskim i podkarpackim.
> Realizacja drogi ekspresowej S19 na terenie województwa podlaskiego nabrała w ostatnich latach tempa. Znaczna część inwestycji jest obecnie w fazie przetargów – od Kuźnicy Białostockiej do Sokółki, a także od miejscowości Haćki na północ od Bielska Podlaskiego przez Siemiatycze aż do granicy z województwem mazowieckim. Dalej trasa biec będzie na południe w kierunku Lublina. W realizacji znajduje się fragment od miejscowości Krynice na zachód od Białegostoku przez jego obwodnicę aż po wspomniane Haćki na południe od stolicy województwa. W maju 2021 r. podpisano umowę na realizację odcinka Krynice\-Dobrzyniewo\-Choroszcz.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 32
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 33
Celem drogowego szlaku Via Baltica jest połączenie krajów bałtyckich, takich jak: Estonia, Łotwa, Litwa, poprzez Polskę z pozostałymi państwami Europy. Na polskim odcinku, droga w większości przebiegnie w korytarzu S61\.
> W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z trzech odcinków S61 o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od maja 2020 r. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 34
Do tego dochodzi też komponent kolejowy w postaci Rail Baltica. Stanowi on element transeuropejskiego korytarza transportowego. W regionie szlak przebiega pomiędzy Czyżew\-Białystok, w obrębie linii nr 7 oraz z Białegostoku do granicy z Litwą (Trakiszki\-Mockava). Co więcej, na całym odcinku linii nr 7, w województwie podlaskim trasa jest zelektryfikowana. Oprócz kompleksowej modernizacji planowane jest także dobudowanie drugiego toru między Białymstokiem, a Ełkiem.
> Na odcinku z Ełku do przejścia granicznego, w ramach modernizacji podniesiona zostanie prędkość maksymalna do min. 160 km/h dla pociągów osobowych. Trasa ma zostać zelektryfikowana oraz powstanie drugi tor.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 40
źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 37
> Sieć kolejową na terenie województwa podlaskiego tworzą linie kolejowe o łącznej długości 762 km. 225 km to linie zelektryfikowane (654 jednotorowe i 108 dwu\- i więcej torowe).
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 36
Dużym atutem województwa podlaskiego jest odcinek linii szerokotorowej, biegnącej od granicy z Białorusią (przejście graniczne w Kuźnicy). Co więcej, od roku 2020 trwały na niej prace modernizacyjne, w ramach projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze”. Ponadto pozwoli to na przejazd pociągów z prędkością do 60 km/h. Zwiększy się dopuszczalny nacisk do 25 t na oś oraz długość składów do 1050 m. W połączeniu z budowanym, pierwszym w województwie, terminalem intermodalnym w Sokółce, powstanie uzupełniający terminal dla Małaszewicz, dedykowany dla Nowego Jedwabnego Szlaku. Istniejące w regionie szlaki kolejowe wyposażone są także w szereg bocznic, niezbędnych dla obsługi ruchu towarowego.
> Kolejowe bocznice normalnotorowe i szerokotorowe powiązane z zewnętrznymi przejściami granicznymi Unii Europejskiej w województwie podlaskim z Białorusią: bocznice kolejowe w: Sokółce, Bufałowie, Łosośnej, Czuprynowie i Kuźnicy z obsługą drogami: krajową Nr 19 i powiatową Nr 1264B na odcinku Czuprynowo – Łosośna – droga Nr 19, bocznice kolejowe w: Siemianówce, Plancie, Narewce, Skupowie z obsługą drogą wojewódzką Nr 687 i drogami powiatowymi o numerach: 1644B i 1776B.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 39
Podlasie jest bramą naszego kraju na wschód, zarówno na Białoruś, jak i na Litwę.
> W województwie podlaskim znajdują się trzy z czterech kolejowych przejść towarowych (Czeremcha\-Wysokolitowsk, Kuźnica\-Grodno, Siemianówka\- Swisłocz) z Białorusią.
>
> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 12
Należy też wskazać przejście Trakiszki\-Mockava, stanowiące element planowanej Rail Baltica.