Podlaskie otwiera się na Kraje Bałtyckie
...
Artykuł
28.12.2021

Podlaskie otwiera się na Kraje Bałtyckie

Redakcja
PITD

Przez województwo podlaskie przebiega 994,5 km dróg krajowych oraz 132,78 km kolejowych linii magistralnych. Na przyszłość regionu z całą pewnością będzie rzutowało skrzyżowanie dwóch realizowanych obecnie szlaków transportowych: Via Carpatia oraz Via Baltica, w korytarzach dróg ekspresowych S19 i S61\. Potencjał infrastrukturalny uzupełni planowany terminal intermodalny w Sokółce. Jak prezentuje się aktualny stan infrastruktury transportowej w regionie, a także na co należy położyć nacisk inwestycyjny, opisano w raporcie: „Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków”.

źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 8

Inwestycje infrastrukturalne skokiem cywilizacyjnym

Zważywszy na historyczne uwarunkowania, sieć dróg w województwie podlaskim nie należy do najbardziej rozwiniętych w kraju. Gęstość sieci drogowej wynosi 68 km/100km2\. Duże projekty inwestycyjne, realizowane w ostatnich latach, mają na celu włączenie regionu do kluczowych szlaków komunikacyjnych, przybliżając go tym samym do najważniejszych ośrodków gospodarczych.

> Łącznie S19 w Podlaskiem ma mieć docelową długość 261,4 km. Z kolei na większości podlaskich odcinków S61 prace są w realizacji.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 32, 34\.

Dodatkowo planowane jest wybudowanie drogi ekspresowej S16, łączącej szlaki Via Baltica z Via Carptia.

> Połączy drogę ekspresową S61 w rejonie Ełku z drogą ekspresową S19 w rejonie Białegostoku. (…) Rozpoczęcie robót budowlanych powinno nastąpić nie wcześniej, niż w II kwartale 2026 r.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 35

Via Carpatia rdzeniem komunikacyjnym województwa podlaskiego

> Podstawowym założeniem przy wytyczaniu tego przebiegu drogi ekspresowej było wykorzystanie w możliwie największym stopniu korytarza istniejącej drogi krajowej nr 19\. Inwestycja rozpoczyna się od węzła Sokółka Zachód, dalej biegnie w pobliżu miejscowości Straż, przez Czarną Białostocką aż do istniejącej obwodnicy Wasilkowa.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 33

Oprócz aspektu międzynarodowego, droga ekspresowa poprawi także komunikację z województwami: lubelskim i podkarpackim.

> Realizacja drogi ekspresowej S19 na terenie województwa podlaskiego nabrała w ostatnich latach tempa. Znaczna część inwestycji jest obecnie w fazie przetargów – od Kuźnicy Białostockiej do Sokółki, a także od miejscowości Haćki na północ od Bielska Podlaskiego przez Siemiatycze aż do granicy z województwem mazowieckim. Dalej trasa biec będzie na południe w kierunku Lublina. W realizacji znajduje się fragment od miejscowości Krynice na zachód od Białegostoku przez jego obwodnicę aż po wspomniane Haćki na południe od stolicy województwa. W maju 2021 r. podpisano umowę na realizację odcinka Krynice\-Dobrzyniewo\-Choroszcz.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 32

źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 33

Via Baltica i Rail Baltica otworzą Podlaskie na kraje Bałtyckie

Celem drogowego szlaku Via Baltica jest połączenie krajów bałtyckich, takich jak: Estonia, Łotwa, Litwa, poprzez Polskę z pozostałymi państwami Europy. Na polskim odcinku, droga w większości przebiegnie w korytarzu S61\.

> W województwie podlaskim kierowcy korzystają już z trzech odcinków S61 o łącznej długości ok. 33,5 km. Jako pierwszy, w listopadzie 2014 r., został oddany odcinek Raczki – Suwałki Południe o długości ok. 12,7 km, zbudowany w ramach realizacji obwodnicy Augustowa. Od kwietnia 2019 r. kierowcy mogą korzystać z kolejnych 12,8 km, czyli obwodnicy Suwałk, a od maja 2020 r. z drugiej jezdni obwodnicy Szczuczyna o długości ok. 8 km.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 34

Do tego dochodzi też komponent kolejowy w postaci Rail Baltica. Stanowi on element transeuropejskiego korytarza transportowego. W regionie szlak przebiega pomiędzy Czyżew\-Białystok, w obrębie linii nr 7 oraz z Białegostoku do granicy z Litwą (Trakiszki\-Mockava). Co więcej, na całym odcinku linii nr 7, w województwie podlaskim trasa jest zelektryfikowana. Oprócz kompleksowej modernizacji planowane jest także dobudowanie drugiego toru między Białymstokiem, a Ełkiem.

> Na odcinku z Ełku do przejścia granicznego, w ramach modernizacji podniesiona zostanie prędkość maksymalna do min. 160 km/h dla pociągów osobowych. Trasa ma zostać zelektryfikowana oraz powstanie drugi tor.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 40

źródło: raport Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 37

Linie kolejowe szerokotorowe atutem podlaskiego

> Sieć kolejową na terenie województwa podlaskiego tworzą linie kolejowe o łącznej długości 762 km. 225 km to linie zelektryfikowane (654 jednotorowe i 108 dwu\- i więcej torowe).

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 36

Dużym atutem województwa podlaskiego jest odcinek linii szerokotorowej, biegnącej od granicy z Białorusią (przejście graniczne w Kuźnicy). Co więcej, od roku 2020 trwały na niej prace modernizacyjne, w ramach projektu: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 57 na odcinku Kuźnica Białostocka – Geniusze”. Ponadto pozwoli to na przejazd pociągów z prędkością do 60 km/h. Zwiększy się dopuszczalny nacisk do 25 t na oś oraz długość składów do 1050 m. W połączeniu z budowanym, pierwszym w województwie, terminalem intermodalnym w Sokółce, powstanie uzupełniający terminal dla Małaszewicz, dedykowany dla Nowego Jedwabnego Szlaku. Istniejące w regionie szlaki kolejowe wyposażone są także w szereg bocznic, niezbędnych dla obsługi ruchu towarowego.

> Kolejowe bocznice normalnotorowe i szerokotorowe powiązane z zewnętrznymi przejściami granicznymi Unii Europejskiej w województwie podlaskim z Białorusią: bocznice kolejowe w: Sokółce, Bufałowie, Łosośnej, Czuprynowie i Kuźnicy z obsługą drogami: krajową Nr 19 i powiatową Nr 1264B na odcinku Czuprynowo – Łosośna – droga Nr 19, bocznice kolejowe w: Siemianówce, Plancie, Narewce, Skupowie z obsługą drogą wojewódzką Nr 687 i drogami powiatowymi o numerach: 1644B i 1776B.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 39

Podlaskie przejścia graniczne

Podlasie jest bramą naszego kraju na wschód, zarówno na Białoruś, jak i na Litwę.

> W województwie podlaskim znajdują się trzy z czterech kolejowych przejść towarowych (Czeremcha\-Wysokolitowsk, Kuźnica\-Grodno, Siemianówka\- Swisłocz) z Białorusią.

>

> raport: Podlaskie na skrzyżowaniu szlaków, s. 12

Należy też wskazać przejście Trakiszki\-Mockava, stanowiące element planowanej Rail Baltica.

\-\>  Spedytor wczoraj i dziś. Co się zmieniło?

Skontaktuj się z autorem

Udostępnij: