Autor: Kamil Zając

Sieć terminali intermodalnych w Polsce zagęszcza się

Transport intermodalny w Polsce jest gałęzią, odnotowującą wzrosty. Zgodnie z danymi GUS, w 2021 roku terminale intermodalne w Polsce przeładowały 82,05 mln ton ładunków w kontenerach. Wzrost znaczenia Nowego Jedwabnego Szlaku, a także ogólny rozwój branży e-commerce determinują koniunkturę. Jednak bez dobrej sieci terminali intermodalnych i dalszych inwestycji nie jest możliwy wzrost tego sektora. Rozlokowanie tych kluczowych elementów infrastruktury punktowej w naszym kraju oraz ich perspektywy rozwojowe na najbliższe lata, opisano w raporcie: „Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor”.

Grafika przeładunków terminali intermodalnych w Polsce w latach 2016-2021
Od roku 2016 do 2021 tonaż przeładunków terminali intermodalnych w Polsce wzrósł o 70,38%

Transport intermodalny notuje wzrost

Biorąc pod uwagę okres od 2016 do 2021 roku, to był czas ciągłego wzrostu wolumenu przewozów intermodalnych. W roku 2020 terminale ulokowane w Polsce przeładowały kontenery o wadze 77,9 mln ton. Z kolei w 2021 było to już 82,1 mln ton, więcej o 5,3% niż w roku poprzednim.

W 2019 roku było to 74,3 mln ton, co stanowiło wzrost o 10,4%, w stosunku do roku 2018.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 152

Przez cały wskazany okres odnotowano 70,38% wzrostu.

Tab. 1. Wielkość przeładunku terminali intermodalnych w tonach, w latach 2016-2021

RokPrzeładunek w tonachWzrost rok do roku
201648 159 800
201760 827 59426,30%
201867 258 78410,57%
201974 280 65510,44%
202077 930 2604,91%
202182 057 5315,30%
Dane: GUS

Rodzaje terminali intermodalnych

Terminale intermodalne w Polsce można podzielić na terminale lądowe (transport drogowy i kolejowy) oraz morskie (transport drogowy, kolejowy i morski). Niestety, w naszym kraju brakuje obiektów, które by mogły również obsługiwać transport śródlądowy.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 158

Ze wskazanych rodzajów, w Polsce prym wiodą zdecydowanie terminale morskie. Z danych GUS wynika, że w roku 2020 przeładowano w nich aż 51,44 mln ton ładunków (5,47 mln TEU). Z kolei w terminalach lądowych było to 26,49 mln ton (3,28 mln TEU)

->  Gigalinery – oszczędności czy niebezpieczeństwo?

Najważniejsze terminale intermodalne w Polsce

W Polsce funkcjonują 44 terminale przeładunkowe, w tym 6 morskich. Warto zaznaczyć, że z roku na rok ich liczba rośnie. Część z nich otrzymała dofinansowanie Unii Europejskiej na rozbudowę, dzięki czemu może przyjąć dłuższe składy, w bardziej wydajny sposób obsłużyć zintegrowane jednostki ładunkowe oraz poszerzyć swoją ofertę dla składowania kontenerów i obsługi nadwozi lub naczep.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 162

Mapa terminali intermodalnych w Polsce w 2021 roku

Mapa terminali intermodalnych na terenie Polski
źródło: raport Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 161

Do największych terminali intermodalnych ponownie można zaliczyć morskie. Na podstawie zestawienia UTK, aż trzy z nich znalazły się w pierwszej trójce, pod względem przepustowości:

  1. Deepwater Container Terminal DCT Gdańsk (3250 tys. TEU)
  2. BCT-Bałtycki Terminal Kontenerowy – Gdynia (1200 tys. TEU)
  3. Gdynia Container Terminal (336 tys. TEU)

Z kolei, na przeciwległym końcu znalazły się: Terminal w Ełku – Nelport (6,8 tys. TEU), LAUDE SMART INTERMODAL S.A. Terminal kontenerowy w Sosnowcu (8 tys. TEU), Lubelski Terminal Kontenerowy – Drzewce (13 tys. TEU).

Bramy do Nowego Jedwabnego Szlaku

Kluczowe dla Polski, pod kątem obsługi Nowego Jedwabnego Szlaku, są terminale intermodalne ulokowane nieopodal granicy z Białorusią, w Małaszewiczach. Znajdują się tam trzy terminale, różnych operatorów: PKP Centrum Logistyczne; Adampol; Agrostop. Według danych UTK, łącznie w 2020 dysponowały maksymalną przepustowością rzędu 463,83 tys. TEU. Z kolei na linii LHS (Linia Hutnicza Szerokotorowa), znajduje się Euroterminal Sławków (284,8 tys. TEU). Ma on także znaczenie dla Nowego Jedwabnego Szlaku, ponieważ, zważywszy na identyczny, jak w krajach byłego ZSRR rozstaw szyn (1520 mm), może on obsługiwać pociągi, bez konieczności przeładunku w pobliżu granicy państwa. Planowana jest jego dalsza rozbudowa pod potrzeby składów do 1 km długości.

Przybywa terminali intermodalnych

Istniejąca sieć wkrótce ulegnie powiększeniu. Z różnych rejonów Polski dochodzą sygnały o planowanych inwestycjach. Na ten moment można wskazać nowe lokalizacje w: Skarżysko-Kamienna, Sokółka, Emilianów koło Bydgoszczy, Teofilów Przemysłowy pod Łodzią, Gdańsk (Balticon), Ropczyce woj. podkarpackie (PCC Intermodal).

Województwo świętokrzyskie ogłosiło, że chce otworzyć terminal kontenerowy w Skarżysku-Kamiennej. Inwestycja ta jest odpowiedzią na dobrze rozbudowaną infrastrukturą kolejową (Warszawa-Kraków linia nr 8) oraz Łódź – Dębica linia 25. Budowa tego terminalu jest istotna ze względu na przynależność tych linii do sieci TEN-T. Część linii nr 8 z kolei należy do nowego Korytarza Bursztynowego. Szacunkowy koszt inwestycji to 150 mln zł.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 161

Ważną inwestycją, mogącą w przyszłości wesprzeć Małaszewicze, jest planowany terminal w Sokółce w województwie podlaskim.

W ramach inwestycji planowana jest przebudowa infrastruktury kolejowej, przygotowanie składowiska pod kontenery, a także zakup i instalacja niezbędnych urządzeń ładunkowych oraz zakup systemu do zarządzania i monitorowania ruchu. Całość inwestycji to ok. 81 mln zł.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 162

Podkarpacie także wzbogaci się o swój pierwszy terminal intermodalny.

Położenie nowego terminala jest planowane przy bocznicy Zakładów Magnezytowych Ropczyce SA, która łączy się z linią kolejową E30, między Dębicą, a Rzeszowem. Obiekt będzie się składać się m.in. z 7 torów bocznicowych, placu składowego, miejsca do składowania tankkontenerów, parkingu dla samochodów ciężarowych, układu torów podsuwnicowych dla 3 suwnic, hali napraw i serwisu dla taboru kolejowego oraz urządzeń terminalowych… Terminal będzie obsługiwać pociągi o długości 660 m.

raport: Transport intermodalny. Automatyzacja, technologia, infrastruktura i tabor, s. 162

Główne trendy rozwojowe transportu intermodalnego

  1. Likwidacja obiektów podobnych do siebie, zlokalizowanych w największych aglomeracjach
  2. Stopniowy wzrost liczby terminali intermodalnych
  3. powstawanie nowych obiektów, szczególnie w rejonach wschodniej Polski
  4. Rozbudowa i modernizacja istniejących terminali – (głównie ze środków z UE oraz krajowych programów rozwoju infrastruktury kolejowej i drogowej)
  5. Zwiększanie się infrastruktury przeładunkowej w celu bardziej efektywnej obsługi dwóch gałęzi transportu oraz zmniejszenia kosztów „postojowych” na placach czy bocznicach kolejowych.
->  PITD na konferencji w Ministerstwie Rozwoju
W latach 2016-2020 odnotowano 61,82% wzrostu tonażu w przewozach intermodalnych

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.