Autor: Bartłomiej Drążkiewicz

Czy praca kierowcy jest bezpieczna? Sanitariaty i parkingi w Europie

Każdy kierowca wie, że drogi mogą być jak drugi dom. Nie ma nic bardziej rozwojowego niż poznawanie nowych miejsc i ludzi czy nauka nowego języka. Ale czy parkingi, miejsca załadunku i rozładunku zapewniają należyte bezpieczeństwo i komfort pracy? Raport „Zarobki kierowców 2023. Bezpieczeństwo i infrastruktura parkingowa” rzuca światło na te kwestie. Mówiąc krótko: niestety nie jest dobrze.

Warunki pracy głównym powodem niezadowolenia kierowców

Warunki sanitarne i brak miejsc parkingowych to kluczowe kwestie, które wpływają na doświadczenie kierowców w pracy. Według naszych badań, aż jedna trzecia truckerów wskazuje na te problemy jako główne przyczyny niezadowolenia z zawodu. W celu zrozumienia tego zjawiska, przeprowadziliśmy badanie dotyczące bezpieczeństwa na parkingach i stanu infrastruktury sanitarnej w różnych krajach.

Parkingi europejskie –  bezpieczne czy nie?

Prawie połowie kierowców trudno jest jednoznacznie stwierdzić, czy czują się bezpiecznie na parkingach. Niemniej jednak, aż 39% respondentów uznaje, że parkingi są niebezpieczne lub bardzo niebezpieczne. Polska wypada najlepiej w ocenie bezpieczeństwa parkingów, zgodnie z opinią ponad połowy kierowców. Niemcy i Czechy zajmują kolejne miejsca. Natomiast Hiszpania, Francja i Włochy są wymieniane jako kraje, gdzie kierowcy czują się najmniej bezpiecznie.

Wyposażenie parkingu a bezpieczeństwo

W tym kontekście analizujemy także wyposażenie parkingów w Europie. Ponad 30% kierowców uważa, że Polska wyróżnia się jako kraj z najlepiej wyposażonymi miejscami postojowymi. Jedna z wypowiedzi sugeruje nawet, że Polska może być wzorem dla innych krajów, ze względu na standardy, jakie oferuje, np. darmowe prysznice na MOP-ach.

Nawet bezpieczniejsze dla kierowców Czechy posiadają słabo rozwiniętą infrastrukturę. Z kolei, Francja z dobrze wyposażonymi parkingami, jest uznawana za niebezpieczną przez 18% respondentów. Wielu wskazuje na włamania do ciężarówek przez “nielegalnych imigrantów”. Niski poziom bezpieczeństwa na parkingach wiąże się m.in. z brakiem monitoringu i oświetlenia w nocy oraz niezadowalającym działaniem służb.

Kierowcy podkreślają także ogromny problem jakim jest brak dostępności miejsc parkingowych.

Zdecydowanie przydałoby się więcej parkingów z ochroną, okamerowaniem, dobrym ogrodzeniem, gdyż w takich miejscach poziom bezpieczeństwa jest jak dla mnie największy. Osobiście nie doznałam jeszcze żadnych przykrych zdarzeń na parkingach i mam nadzieję, że tak też pozostanie. Bardzo lubię ten zawód i chciałabym go wykonywać bez obawy o swoje zdrowie, życie, rzeczy osobiste, towar i paliwo

komentuje w raporcie PITD Dorota Tobór, kierowczyni zawodowa.

Chcemy kierowców? Dajmy im lepsze warunki

Wielu przewoźników nie dowierza, gdy słyszą o warunkach pracy swoich pracowników. A jednak… Infrastruktura sanitarna w Europie pozostawia wiele do życzenia. 7 na 10 kierowców uważa, że jest na niskim lub bardzo niskim poziomie. Tylko 7% badanych uznaje stan sanitariatów za wysoki. Ale żaden kierowca nie ocenił go jako „bardzo wysoki”. 

W profesji, gdzie chcemy widzieć więcej pracowników i pracowniczek, brak pryszniców i zaniedbane toalety stanowią istotne utrudnienia dla komfortu pracy. W wielu miejscach nie ma nawet osobnych toalet dla kobiet  Dostęp do bieżącej wody, a zwłaszcza do wody pitnej, powinien być standardem, jednak często kierowcy muszą prosić o wodę do bańki lub płacić za nią. Jest to widoczne szczególnie na parkingach w Niemczech. 

Dodatkowo, umiejscowienie miejsc parkingowych pomiędzy hałasującymi obiektami utrudnia normalny odpoczynek podczas przerw. Brakuje także specjalnych ramp do odśnieżania ciężarówek oraz często występują zakazy wymiany ogumienia, co dodatkowo utrudnia pracę kierowcom.

Sanitariaty w Europie powinny przejść modernizację

Parkingi oraz miejsca załadunku i rozładunku są kluczowe dla transportu, ale opinie kierowców na ich temat są podzielone. 31% uważa je za złe, 28% za dobre, a 4 na 10 badanych nie ma jednoznacznej opinii. Ogólnie, 69% respondentów uznaje stan infrastruktury parkingowej w Europie za zły. 

W porównaniu do USA, Europa jest w tyle. Potwierdza to Rhonda Hartman z America’s Road Team Captain (ATA). Kierowcy wyrażają również rozczarowanie stanem infrastruktury parkingowej w Niemczech, Holandii, Danii i Belgii, podkreślając problem z brakiem miejsc parkingowych i higieny. To pokazuje, że kierowcy nie otrzymują należnego szacunku za pracę, która jest kluczowa dla naszej gospodarki.

Czas najwyższy zadbać o kierowców!

Raport „Zarobki kierowców 2023. Bezpieczeństwo i infrastruktura parkingowa” rzuca światło na istotne kwestie dotyczące bezpieczeństwa i infrastruktury dla kierowców w Europie. Mimo pewnych postępów, nadal istnieją wyzwania związane zarówno z bezpieczeństwem na parkingach, jak i stanem infrastruktury. Współpraca międzynarodowa oraz inwestycje w poprawę warunków dla kierowców powinny być kluczowe dla branży TSL, aby zapewnić bezpieczną i komfortową pracę na drodze

->  Prywatna Giełda Transportowa produktem innowacyjnym 2023

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.