Autor: Martyna Jemiołek

Zmiany w transporcie towarów w 2021 według GUS

GUS wydał raport, gdzie dokładnie zostały opisane zmiany w transporcie drogowym na przestrzeni lat 2020-2021. Przegląd najważniejszych wątków z raportu dostępny w opublikowanym wcześniej artykule: ”JAKIE ZYSKI WYGENEROWAŁ TRANSPORT DROGOWY W POLSCE W 2021 WEDŁUG GUS?”. Teraz dokładnie przyjrzyjmy się zmianom w samochodowym transporcie towarów. Czy ilość ładunków wożonych transportem samochodowym wciąż jest na wysokim poziomie? Czy Polska nadal dominuje w transporcie towarowym w Europie? Odpowiedzi należy doszukiwać się w poniższym opracowaniu.

Ładunki w Polskim transporcie drogowym

Polska od kilku lat jest liderem na rynku europejskim pod kątem przewozów towarów. W 2021 roku wszystkimi rodzajami transportu przewieziono o 13,8% mniej ton ładunków niż w 2020 roku. Wciąż dominującym rodzajem transportu ładunków był transport samochodowy. Lecz jego udział w przewozach ładunków zmniejszył się o 0,6% do 86,6%. Mimo to, transportem samochodowym przewieziono więcej ładunków w 2021 roku niż rok wcześniej. Najczęściej przewożonymi ładunkami były wyroby włókiennicze, skóry oraz surowce energetyczne. Inaczej to wygląda w przewozach międzynarodowych. Mianowicie w strukturze przewozów ładunków międzynarodowym transportem dominowały ładunki, takie jak artykuły spożywcze, wyroby metalowe i drewno.

Struktura pracy przewozowej według GUS
Źródło: Raport GUS

Dokąd wozimy towary z Polski według GUS?

Przewozy krajowe to najczęstszy transport towarów wykonywany przez polskich przewoźników. Najczęściej ciężarówki nie wyjeżdżają nawet poza granice województwa. Najcięższe ładunki były wożone na odległościach około 50 km. Na najdłuższych odcinkach, tj. ponad 500 km, liczba przewiezionych ton jest tutaj najmniejsza, w porównaniu do innych stref odległości. Transport międzynarodowy jest rzadziej wykonywany w stosunku do krajowego, lecz dalej jest na wysokim poziomie w porównaniu do innych europejskich państw.

Struktura wywozu ładunków GUS
Źródło: Raport GUS

Z Polski za granice wywieziono 92,5 mln ton ładunków, to jest wzrost o 5,5% niż przed rokiem. Zarówno eksport i import do Polski przewozem drogowym notował wzrosty. Najczęściej polskie ciężarówki jeździły do krajów Unii Europejskiej. Najwięcej ładunków wywieziono do naszego zachodniego sąsiada, ale i przewozy do Czech miały stosunkowo wysoki udział. W 2021 roku import do Polski osiągnął poziom 77,4 mln ton, ze wzrostem 4,2% do roku poprzedniego. Podobnie w imporcie dominowały relacje z Niemcami i Czechami.

Struktura przywozu ładunków GUS
Źródło: Raport GUS

Ciągnik siodłowy z naczepą to nadal najczęstszy sposób transportu towarów

Ciągniki siodłowe z naczepami w roku 2021 przewiozły łącznie 1196,3 mln ton ładunków i wciąż mają największy udział w przewozach. Konkretnie te pojazdy wykonały 348,8mld tonokilometrów pracy przewozowej, co jednocześnie stanowiło 91,8% ogółu zrealizowanej pracy przewozowej. W transporcie zarobkowym również ciągnik siodłowy ma największy udział 80,3%, a ciężarówka z naczepą 52,9%. Najwięcej polskich ciągników było o nadwoziu uniwersalnym i samowyładowczym. Pozostałe grupy miały symboliczne udziały. Pojazdy w wieku 6 do 10 lat przewiozły 459,2 mln ton, a najmłodsze samochody przewiozły 450,2 mln ton.

„Wraz z zwiększającym się wiekiem pojazdów maleje ich znaczenie pod względem udziału w tonażu przewożonych ładunków i wykonanej pracy przewozowej.” – Raport GUS

Ciężarówki w wypadkach drogowych w Polsce

W ciągu ostatnich lat stan bezpieczeństwa na polskich drogach uległ poprawie. Lecz mimo to nie można w pełni wyeliminować niepożądanych zdarzeń drogowym. Najniebezpieczniejszym rodzajem dróg okazały się dwukierunkowe jednojezdniowe, ponieważ 80% wszystkich wypadków zdarzyła się właśnie tam. Najwięcej wypadków spowodowali kierowcy samochodów osobowych, lecz kierowcy ciężarówek są na drugim miejscu. W 2021 roku spowodowali oni 2 tys. wypadków, gdzie zginęło 200 osób i 2,3 tys. zostało rannych. W związku z tak wysoką liczbą wypadków, prowadzone są różne kampanie mówiące o zachowaniu bezpieczeństwa na drodze dla kierowców zawodowych.

->  Pakiet Mobilności to koniec wolności świadczenia usług w UE

Raport GUS – POBIERZ

Artykuł powstał w oparciu o dane z raportu Głównego Urzędu Statystycznego: „Transport drogowy w Polsce w latach 2020 i 2021, Warszawa, Szczecin 2023″. Więcej o transporcie drogowym także w artykule: „Raport GUS podsumował polski transport w 2021 roku„.

Obraz przedstawia nowoczesną ciężarówkę na tle stylizowanej grafiki z elementami molekularnymi oraz motywami technologicznymi w kolorach niebieskim i czerwonym.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.