Autor: Anna Majowicz

Wielokulturowość kierowców a jej wpływ na działalność firm transportowych 

Wielokulturowość to jedna z cech charakteryzujących współczesny świat. Firmy transportowe, operując na przecięciu różnych kultur i narodowości, napotykają na wyzwania i możliwości, których nie można bagatelizować. O tym, jak różnorodność kulturowa wpływa na ich codzienną działalność rozmawialiśmy z Elliną Lolis, dyrektor zarządzającą Maszoński Logistic, podczas Warsztatów dla Managerów Transportu i Logistyki ,,Wielokulturowość kierowców a jej wpływ na działalność firm transportowych”.

Wielokulturowość w branży TSL
Z Elliną Lolis rozmawiała Anna Majowicz

Wiedza na temat różnic kulturowych ma ogromne znaczenie i przekłada się na jakość pracy. Kiedy wykorzystujemy tę wiedzę, osiągamy większą sprzedaż, mamy lepszą sytuację w zespole, lepsze relacje z partnerami. To przekłada się na każdy aspektu prowadzenia biznesu – ocenia Ellina Lolis.

Trzy wymiary kulturowe 

W latach 80. XX wieku naukowcy z różnych korporacji międzynarodowych doszli do wniosku, że zachowania ludzi różnią się w zależności od kraju. Holenderski naukowiec Hofstede zmodyfikował listę czynników wpływających na kulturę narodową. Wyróżnił wymiary kultury, rozumiane jako mierzalne aspekty pozwalające na określenie pozycji każdej badanej kultury narodowej wobec innych.

Kultury emocjonalne i powściągliwe 

W trakcie Warsztatów dla Managerów Transportu i Logistyki Pani Ellina przybliżyła w jaki sposób i na jakie przykładowe aspekty biznesu wpływa kultura narodowa. Jednym z nich był przykład spedytora, który otrzymywał wiadomości od obywatela Meksyku. Klient wysyłał maile z dużą ilością wykrzykników, co spedytor uznał za aroganckie. W związku z powyższym zrodziło się w nim dużo negatywnych emocji.

W momencie, kiedy wiemy o tym, że nasi współpracownicy, ta druga strona, pochodzi z kultury która jest emocjonalna, wiemy, że wykrzyknik jest objawem radości, szczęścia, sympatii. Zatem ten klient z radością pisał o możliwościach współpracy – wskazuje dyrektor zarządzająca Maszoński Logistic. 

Kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe 

Inny przykład. Wysyłamy zapytanie do załadowcy z krajów arabskich, kiedy towar będzie gotowy do odbioru. Załadowca przesyła e-mail na pół strony, gdzie poza odpowiedzią na konkretne pytanie, opisuje swój dzień czy dzień swojej rodziny, pytając co u nas. Od razu myślimy, że to jakiś krętacz, że coś mu nie idzie, dlatego wszystko owija w bawełnę.

Są kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe. Co to znaczy? Dla jednych kultur ważne jest, aby dodać dużo informacji, aby wprost nie przekazywać problemu – wyjaśnia dyrektor Lolis.   

Kultury polichroniczne i monochroniczne

Pytamy kierowcę muzułmanina, który pochodzi z kultury polichronicznej (określanej w kontekście postrzegania czasu), czy dostarczy towar jutro. Kierowca odpowiada ,,Insallah”, czyli jak Bóg da. I trzeba się liczyć, że Allah nie da. Znów rodzi się dużo negatywnych emocji, że ktoś się spóźnia, że ktoś nie odbiera na czas telefonu.

99% problemów powstaje w wyniku błędnej, niedostatecznej komunikacji lub jej braku – podkreśla Ellina Lolis.

Wielokulturowość kierowców – ryzyka

Ekspertka wskazała na kilka ryzyk związanych z wielokulturowością kierowców. Szczególnie ciekawy był przykład systemów motywacyjnych. Zanim go wdrożymy warto zapoznać się z wyżej wskazanymi wymiarami kulturowymi.

Wdrażając system motywacyjny dla kierowców, gdzie np. wyróżniamy publicznie kierowcę za ecodriving, musimy mieć świadomość, że dla Azjaty to byłaby hańba. Dlaczego? Bo oni działają zespołowo. Bo w ich kulturze to nie jest ich zasługa, a rodziców, którzy ich wychowali, szkoleniowca, spedytora, itd. Nie wypada więc w żaden sposób podkreślać indywidualnych osiągnięć kierowców z kultury kolektywistycznej, w przeciwieństwie do indywidualistycznej społeczeństw zachodnich – zwraca uwagę dyrektor zarządzająca Maszoński Logistic.

Przezorny – ubezpieczony

Jak można zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom związanym z wpływem różnic kulturowych?

->  Zapraszamy na szkolenie pt. "Praktyczne metody obliczania śladu węglowego"

Przede wszystkim budując świadomość tych różnic. Nie możemy zmienić tych cech, bo są wrodzone, mamy je we krwi, w naszym DNA. W momencie kiedy mamy świadomość, inaczej budujemy komunikację. Jedynym źródłem jest organizowanie szkoleń, albo krótkich spotkań kierowców z dyspozytorami, aby wytłumaczyć kierowcom specyfikę polskiej kultury. Bo przygotowanie do współpracy powinno być obustronne.

ZAPROSZENIE NA SZKOLENIE


Już teraz zapraszamy na szkolenie z wielokulturowości w branży TSL, które organizujemy 17.10.2023r! Więcej informacji wkrótce.

Dwie kobiety uśmiechające się do kamery, każda na osobnym tle. Pierwsza kobieta po lewej stronie ma na imię Anna Majowicz, a druga kobieta po prawej stronie to Ellina Lolis.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.