Wielokulturowość to jedna z cech charakteryzujących współczesny świat. Firmy transportowe, operując na przecięciu różnych kultur i narodowości, napotykają na wyzwania i możliwości, których nie można bagatelizować. O tym, jak różnorodność kulturowa wpływa na ich codzienną działalność rozmawialiśmy z Elliną Lolis, dyrektor zarządzającą Maszoński Logistic, podczas Warsztatów dla Managerów Transportu i Logistyki ,,Wielokulturowość kierowców a jej wpływ na działalność firm transportowych”.
Wiedza na temat różnic kulturowych ma ogromne znaczenie i przekłada się na jakość pracy. Kiedy wykorzystujemy tę wiedzę, osiągamy większą sprzedaż, mamy lepszą sytuację w zespole, lepsze relacje z partnerami. To przekłada się na każdy aspektu prowadzenia biznesu – ocenia Ellina Lolis.
Trzy wymiary kulturowe
W latach 80. XX wieku naukowcy z różnych korporacji międzynarodowych doszli do wniosku, że zachowania ludzi różnią się w zależności od kraju. Holenderski naukowiec Hofstede zmodyfikował listę czynników wpływających na kulturę narodową. Wyróżnił wymiary kultury, rozumiane jako mierzalne aspekty pozwalające na określenie pozycji każdej badanej kultury narodowej wobec innych.
Kultury emocjonalne i powściągliwe
W trakcie Warsztatów dla Managerów Transportu i Logistyki Pani Ellina przybliżyła w jaki sposób i na jakie przykładowe aspekty biznesu wpływa kultura narodowa. Jednym z nich był przykład spedytora, który otrzymywał wiadomości od obywatela Meksyku. Klient wysyłał maile z dużą ilością wykrzykników, co spedytor uznał za aroganckie. W związku z powyższym zrodziło się w nim dużo negatywnych emocji.
W momencie, kiedy wiemy o tym, że nasi współpracownicy, ta druga strona, pochodzi z kultury która jest emocjonalna, wiemy, że wykrzyknik jest objawem radości, szczęścia, sympatii. Zatem ten klient z radością pisał o możliwościach współpracy – wskazuje dyrektor zarządzająca Maszoński Logistic.
Kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe
Inny przykład. Wysyłamy zapytanie do załadowcy z krajów arabskich, kiedy towar będzie gotowy do odbioru. Załadowca przesyła e-mail na pół strony, gdzie poza odpowiedzią na konkretne pytanie, opisuje swój dzień czy dzień swojej rodziny, pytając co u nas. Od razu myślimy, że to jakiś krętacz, że coś mu nie idzie, dlatego wszystko owija w bawełnę.
Są kultury wysokokontekstowe i niskokontekstowe. Co to znaczy? Dla jednych kultur ważne jest, aby dodać dużo informacji, aby wprost nie przekazywać problemu – wyjaśnia dyrektor Lolis.
Kultury polichroniczne i monochroniczne
Pytamy kierowcę muzułmanina, który pochodzi z kultury polichronicznej (określanej w kontekście postrzegania czasu), czy dostarczy towar jutro. Kierowca odpowiada ,,Insallah”, czyli jak Bóg da. I trzeba się liczyć, że Allah nie da. Znów rodzi się dużo negatywnych emocji, że ktoś się spóźnia, że ktoś nie odbiera na czas telefonu.
99% problemów powstaje w wyniku błędnej, niedostatecznej komunikacji lub jej braku – podkreśla Ellina Lolis.
Wielokulturowość kierowców – ryzyka
Ekspertka wskazała na kilka ryzyk związanych z wielokulturowością kierowców. Szczególnie ciekawy był przykład systemów motywacyjnych. Zanim go wdrożymy warto zapoznać się z wyżej wskazanymi wymiarami kulturowymi.
Wdrażając system motywacyjny dla kierowców, gdzie np. wyróżniamy publicznie kierowcę za ecodriving, musimy mieć świadomość, że dla Azjaty to byłaby hańba. Dlaczego? Bo oni działają zespołowo. Bo w ich kulturze to nie jest ich zasługa, a rodziców, którzy ich wychowali, szkoleniowca, spedytora, itd. Nie wypada więc w żaden sposób podkreślać indywidualnych osiągnięć kierowców z kultury kolektywistycznej, w przeciwieństwie do indywidualistycznej społeczeństw zachodnich – zwraca uwagę dyrektor zarządzająca Maszoński Logistic.
Przezorny – ubezpieczony
Jak można zapobiec nieprzyjemnym sytuacjom związanym z wpływem różnic kulturowych?
Przede wszystkim budując świadomość tych różnic. Nie możemy zmienić tych cech, bo są wrodzone, mamy je we krwi, w naszym DNA. W momencie kiedy mamy świadomość, inaczej budujemy komunikację. Jedynym źródłem jest organizowanie szkoleń, albo krótkich spotkań kierowców z dyspozytorami, aby wytłumaczyć kierowcom specyfikę polskiej kultury. Bo przygotowanie do współpracy powinno być obustronne.
ZAPROSZENIE NA SZKOLENIE
Już teraz zapraszamy na szkolenie z wielokulturowości w branży TSL, które organizujemy 17.10.2023r! Więcej informacji wkrótce.