Autor: Kamil Zając

Eurostat podsumował transport drogowy

Polska posiada drugi co do wielkości w Europie wskaźnik liczby pojazdów ciężarowych o dmc powyżej 3,5 tony na mieszkańca. Wynosi on powyżej 30 pojazdów, a w ogólnej liczbie posiadaliśmy aż 738,6 tys. pojazdów ciężarowych w 2022 roku. Eurostat opublikował coroczny raport: „Key figures on european transport. 2023 edition”. Potwierdza on dominująca pozycję polskich przewoźników w Unii Europejskiej. Jak wygląda polski transport na tle innych krajów Wspólnoty?

Udział drogowego transportu towarowego w UE według kraju rejestracji pojazdu w 2022 roku (% na podstawie tonokilometrów)

Eurostat pokazuje, że Polska była liderem w transporcie towarowym w UE w 2022 roku

Źródło: Eurostat, Key figures on european transport. 2023 edition, s. 29.

Polska numerem jeden w transporcie drogowym w Europie

Nasz kraj cały czas dominuje w międzynarodowych przewozach drogowych w UE. Według Eurostatu, w 2022 roku 20,1% przewozów, liczonych w tonokilometrach, wykonano ciężarówkami zarejestrowanymi w Polsce. Oznacza to niewielki wzrost w stosunku do 2021 roku, gdzie wykonywaliśmy 19,8% przewozów. W pierwszej trójce znalazły się też Niemcy i Hiszpania. Tylko te trzy kraje posiadały udział w europejskim rynku większy niż 10%.

W polskim transporcie pracuje 747 tys. osób

Eurostat wyliczył, że w 2022 roku wśród wszystkich zatrudnionych w transporcie w Unii Europejskiej, czyli 6,1 mln osób, to 12% z nich przypadało na Polskę. Łącznie w naszym kraju zatrudnionych w sektorze było 747 tys. osób. Największą grupą transportowców na kontynencie w 2022 roku legitymowała się Francja z 852 tys. osób. Udział zatrudnienia powyżej 10% wśród europejskich transportowców posiadały jedynie Niemcy (11,6%), Hiszpania (11,1%) i Włochy (10,6%). Dane potwierdzają też, że transport drogowy jest dominującą gałęzią, zatrudniającą aż 89,6% spośród wskazanych 6,1 mln pracowników. Reszta przypadała na transport kolejowy, lotniczy i śródlądowy.

->  Capacity transportowe – perspektywy

Liczba zatrudnionych pracowników w transporcie w 2022 roku

Polska zatrudniała 747 tys. pracowników w transporcie w 2022 roku, według Eurostat

Źródło: Eurostat, Key figures on european transport. 2023 edition, s. 52.

Puste przebiegi w 2022 roku

W 2022 roku 21,9% przewozów w Unii Europejskiej zostało zakwalifikowanych jako puste przebiegi. Polscy przewoźnicy w 2021 roku odnotowali 22,46% wozokilometrów pustych przebiegów, w łącznym zestawieniu przewozów krajowych i międzynarodowych. W 2022 roku ich liczba utrzymywała się na podobnym poziomie, bo 22,51%. Świadczy to cały czas o operatywności naszych przewoźników i szukaniu ładunków. Największą liczbą pustych przebiegów legitymowali się przewoźnicy z Cypru, Austrii, Irlandii i Grecji, z udziałem ponad 30%.

Udział pustych przebiegów w transporcie drogowym w 2022 roku

Źródło: Eurostat, Key figures on european transport. 2023 edition, s. 29.

Polscy przewoźnicy wykonują więcej transportów międzynarodowych niż krajowych

Z zestawień Eurostatu wynika, że nasze firmy nastawione są bardziej na transport międzynarodowy niż krajowy. Była to odmienna specyfika od całej UE, ponieważ aż 68% udziału przypadało w niej jednak na przewozy krajowe. Kraje z większym procentowym udziałem aktywności międzynarodowej od Polski miały Litwa, Luksemburg, Słowenia, Rumunia, Bułgaria. Jednak w większości przypadków były to małe kraje, co może ułatwiać wysoki wskaźnik procentowy.

Dynamika transportu drogowego w latach 2012-2022

Polska jest krajem Unii Europejskiej, który na przestrzeni dekady 2012-2022 charakteryzował się jednym z najwyższych wzrostów, bo ponad 50%. Zajęliśmy w tym zestawieniu trzecie miejsce zaraz po Rumunii i Litwie. Co ciekawe, spośród dużych krajów Wspólnoty francuscy przewoźnicy w opisywanej dekadzie zmniejszyli liczbę pojazdo-kilometrów.

Raport „Key figures on european transport. 2023 edition” [POBIERZ]

Obraz przedstawia nowoczesną ciężarówkę na tle stylizowanej grafiki z elementami molekularnymi oraz motywami technologicznymi w kolorach niebieskim i czerwonym.

Subskrybuj nasz NEWSLETTER!

Otrzymuj powiadomienia o nowościach wprost na swoją skrzynkę pocztową!

 

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

 

Zapisując się na pobranie raportu, wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych wskazanych w niniejszym formularzu, przez Polski Instytut Transportu Drogowego, dalej jako „Administrator” w celach marketingowych oraz oświadczam, że jestem zainteresowany otrzymaniem informacji o aktualnych produktach i ofertach Administratora, tym samym wyrażając zgodę na przesyłanie przez Administratora na podane dane kontaktowe informacji handlowych, w szczególności w zakresie obejmującym kontakt drogą elektroniczną i/lub telefoniczną.

Administratorem Państwa danych osobowych jest Polski Instytut Transportu Drogowego. Dane osobowe będą przetwarzane w celach niezbędnych do wysłania raportu, a w razie wyrażenia przez Państwa zgody, dane te będą przetwarzane w celach marketingowych, tj. skontaktowania się i przekazania informacji o ofertach i produktach Polski Instytut Transportu Drogowego lub partnerów raportu, tj. Webfleet Solutions Poland Sp. z o.o., Transcash.eu S.A. oraz Trans.eu S.A. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, ale niezbędne do wysłania raportu. Podstawa prawna, cel, okres przetwarzania danych osobowych oraz uprawnienia przysługujące, a także inne ważne informacje dotyczące zasad przetwarzania danych osobowych są szczegółowo określone w Polityce prywatności na stronie www.pitd.org.pl, kontakt mailowy: instytut@pitd.org.pl. Zgodę można wycofać w każdym czasie.

 

Wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Polski Instytut Transportu Drogowego oraz partnerów moich danych osobowych w postaci adresu poczty elektronicznej w celu przesyłania mi informacji marketingowych dotyczących produktów i usług oferowanych przez za pomocą środków komunikacji elektronicznej, stosownie do treści przepisu art. 10 ust. 1 i 2 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną.